Näin
heti kättelyn yhteydessä voin todeta, etten koskaan ole ollut
mikään ”priimusoppilas”. -Enkä myöskään priimusopiskelija.
Arvosanat eivät olet tulleet vain selaamalla materiaalia, ja
erityisesti korkeakouluopintojen aikana sain kyllä kokea miltä
tuntuu uusia tenttejä. Tämä ei kuitenkaan estänyt minua saamasta
opiskelupaikaa yliopistosta.
Olen
todella iloinen siitä, että meitä aikuisena uutta tutkintoja
varten opiskelevia on paljon siitäkin huolimatta, ettei yhteiskunta
tee aikuisopiskelijan elämästä erityisen helppoa. En ole koskaan
ymmärtänyt tätä ilmiötä, sillä ainakin niistä
aikuisopiskelijoista jotka itse tiedän, lähes jokainen on
tunnollisesti hoitanut opintonsa ajallaan. Kukaan ei ole jäänyt
”roikkumaan” yliopistoon kiinnostuen enemmän biletyksestä kuin
opiskelusta. Jokainen heistä on arvostanut suuresti saamaansa
opiskelupaikkaa, ja toiminut sen mukaisesti. Koska hakuajat alkavat
pian lähestyä, ajattelin omakohtaisten kokemusten perusteella
kirjoittaa millaisella työskentelyllä meikäläisen kaltainen
”keskitason” edustaja on saanut opiskelupaikkansa. Toisin sanoen:
kuinka valmistautua pääsykokeisiin?
Materiaalin
hankkiminen mahdollisimman pian
Voisipa
materiaalit saada vaikka vuotta aikaisemmin! Mutta valitettavasti
näin ei ole. Kannattaa kuitekin kytätä silmä kovana koska
pääsykoemateriaalit julkaistaan. Suosittelen lämpimästi varaamaan
rahaa syrjään sen verran, että kirjat voi ostaa itselleen.
Kirjaston kokoelmat voivat auttaa, mutta samasta kirjasta kanssasi
saattaa kilpailla ”muutama” muukin samaiseen pääsykokeeseen
valmistautuva.
Omalla
kohdallani helpotti suuresti opiskelu HEO:ssa, sillä pääsykoekirjan
sisältö ei ollut aivan 100%:sen vierasta, muttei toki niin
tuttuakaan että lukematta olisi selvinnyt. Jos siis kirjan sisältöön
tutustuminen pintapuolisesti ennen sen saamista on mahdollista,
suosittelen. Liian syvällisesti ei kannata paneutua, sillä eri
materiaalien sisältö voi vaihdella paljon. Pintapuolisella
syventymisellä tarkoitan siis Wikipedia -tason tutkimista, eli
jonkinlaisen käsityksen hankkimista. Materiaaleja tilatessa
kannattaa muuten huomioida myös saapumisaika, sillä harvoin kirjat
tulevat kotiovelle paria tuntia myöhemmin.
Aikataulutus
Kun
materiaalit on saatu, on aika katsoa kalenteriin: Kuinka paljon aikaa
pääsykokeeseen on. Kun tämä on selvinnut, on hyvä tarkastella
pääsykoemateriaalin määrää. Sivumäärä ei kerro aina kuinka
paljon aikaa tarvitaan, sillä osa materiaalista voi olla
haastellisemmin sisäistettävää. Omalla kohdallani ainakin osa
tuon dogmatiikkaan nojaavan opuksen sisällöistä vaati useampaa
silmäystä ennen kuin viesti meni oikeasti perille.
Varsinainen
aikataulutus onnistuu siis todennäköisesti pääsykoemateriaaliin
tutustumisen myötä. Ne materiaalit joiden sisällön omaksumiseen
menee selkeästi enemmän aikaa, kannattaa ihan opiskelun
tehokkuudenkin kannalta paloitella riittävän pieniksi palasiksi.
Tällöin on vältettävissä yhden asian unohtuminen toista
omaksuessa. Kannattaa aina varautua hieman suurempaa työmäärään
ja välttää liiallista optimismia ajankäytön kannalta. Aikaa
kannattaa jättää myös välipäiville. Vaikka parina ekana päivänä
voi tuntua siltä, että tätähän jaksaa päivästä toiseen vaikka
miten pitkään, välipäivät saattavat tulla tarpeeseen.
Lukeminen
prioriteetiksi
Niinpä.
Jos opiskelupaikka X aivan oikeasti kiinnostaa, sen eteen kannattaa
varautua tekemään töitä. Siinä vaiheessa opiskelusta on hyvä
tulla niin päätoiminen homma kuin mahdollista. Omalla kohdallani
vähenivät viikonlopun viihteet ja jossain määrin sosiaalinenkin
elämä. Olin tuolloin siis toipumisvaiheessa, enkä siksi
työelämässä. HEO:ssa tosin opiskelin, mikä tietenkin tuki
pääsykokeisiin valmistautumista. Itse se työ oli kuitenkin
tehtävä. Tietenkin erilaiset annetut kysymykset, esseet yms.
auttoivat valmistautumisessa, mutta lukemiseen huolella oli
käytettävä runsaasti aikaa ja energiaa.
Vaikka
lukemisprosessi tuntuisi raskaalta ja puuduttavalta, kannattaa aina
muistella tavoitetta, ts. opiskelupaikkaa. Loppujen lopuksi kyse on
vain väliaikaisesta tilasta.
Selkeä
päivärytmi ja lukupaikka
Tämä
oli todella tärkeää omalla kohdallani. Vähitellen huomasin, että
kotona keskittyminen oli ajoittain hankalaa. Tästä syystä siirryin
kirjaston lukusaliin, mikä oli opiskelun laadun kannalta todella
fiksu ratkaisu. Hoidin suurimman osan päivän projektista
kirjastossa, ja pienemmän osan kotosalla.
Lukupaikan
lisäksi aloin pitää kiinni lukemiseen liittyen selkeistä
kellonajoista, joihin kuului myös lopettaminen ajoissa. Yleensä
aloittamisen vaikeudesta puhutaan eniten, eikä suotta. Toisaalta
joka kerta kannattaa myös lopettaa ajoissa sekä panostaa taukoihin,
sillä ne mahdollistavat opiskelun laadun. Miten pitkiä aikoja
kannattaa lukea, se riippuu aivan opiskelijan henkilökohtaisista
ominaisuuksista. Minulla tehokasta lukuaikaa on vain alle puoli
tuntia, osalla vähemmän ja osa uppoutuu kirjaan todella pitkiksi
ajoiksi. Tässä kohden ei missään nimessä kannata luoda
parempi-huonompi -asetelmaa, vaan pitää kiinni juuri itselleen
sopivista lukuajoista.
”Ymmärsinkö
tekstin sisällön?”
Minulla
on aina ollut taipumus lukea ”sokeasti” viimeistä siinä
vaiheessa, kun lukemisen ”parasta ennen” -aika menee umpeen.
Toisin sanoen sen 20 minuutin jälkeen. Tästä syystä sen
tehokkaankin lukuajan sisällä otin tavaksi ennen sivun kääntämistä
pohtia, mistä ihmeestä tällä aukeamalla kerrottiin. Tämä
taktiikka toimi hyvin, sillä se kyllä nappasi hienosti kiinni jos
eksyin lukemaan ”ilman ajatusta”.
Yhden
tuttavani taktiikka kuulosti sen verran tehokkaalta, että itsekin
yritin sitä soveltaa: ”Käyn tätä sivua läpi kunnes ymmärrän
sen sisällön.” Varmaan tämäkin kuulostaa monen korvaan
itsestäänselvyydeltä, mutta omalla kohdallani ainakin sain
huomata, että käytännön tasolla itsestäänselvyyksiä on
harvassa.
Kannattaa
kuitenkin muistaa, että jokainen on oppijana yksilöllinen, samoin
ne pääsykoekirjojen sisällöt. Joskus luvun aihe ei
yksinkertaisesti aukea ensimmäisellä yrityksellä. Tässä kohden
itseään ei kannata soimata, vaan yrittää uudelleen pienen tauon
jälkeen, tai vaikka vasta seuraavana päivänä. Oppiminen tapahtuu
harvoin mekaanisesti juuri silloin kuin pitäisi. Joskus aivot vain
tarvitsevat hieman kypsyttämisaikaa. Ja tästäkin syystä
pääsykoeprojektiin kannattaa varata aikaa mahdollisimman paljon..
Muistilaput
Kun
sen sivun sisältö viimeinkin aukeni, varsin usein on pääteltävissä
jääkö asia todella mieleen. Pääsykoekirjojen kanssa kamppailin
himskatin lyhyen muistini kanssa, kunnes ihmiskunnan keskuudesta
löytyi pelastus: muistilaput. Kirjoitin lyhyesti aukeaman, luvun
tms. aiheen, ja länttäsin lapun kyseisen aukeaman kohdalle. Kun
kertaamisen aika tuli, lappuun kirjoitettu yhteenveto auttoi kummasti
palauttamaan mieleen itse aiheen, ja koko teksti tuntui kerralla
tutulta.
Miten
muistilappuja kannattaa käyttää, riippuu paljolti lukijasta
itsestään. Värikoodit voivat selkeyttää aihealueita, minkä
hyödyntämättä jättämistä harmittelin hieman jälkeenpäin.
Osalle sopii taas kirjan ohella toimiva vihko, johon lukujen sisältö
on tiivistetty esimerkiksi ranskalaisin viivoin. Tätä taktiikkaa
testasin vasta tenttiluvussa, ja myönnän sen toimineen hyvin!
Etenkin kun kirja saattui olemaan englanninkielinen ja hivenen
huonosti jäsennelty.. (ei millään pahalla..)
Pohdintaa..
Jääköön
tämä osio lyhyemmäksi, kerrankin. Tekstissä mainitut ohjeet ovat
tosiaan sellaisia, jotka itse koin toimiviksi. Kyse ei siis ole
välttämättä yleispätevistä ohjeista. Tärkeää olisi hyvissä
ajoin myös selvittää, millainen oppija on. Tätä varten on
monenlaisia testejä, mutta luulen että todellinen kuva syntyy
tekemällä ja tutustumalla. Ns. yleispätevänä muistutuksena pidän
kuitenkin säännöllistä kysymistä tuliko luettu todella
ymmärrettyä. Toisaalta on myös heitäkin, joilla kaikki vain jää
mieleen yhdellä kerralla.
Pääsykokeisiin
valmistautuminen on harvoin ihan pieni projekti. Vaikka
opiskelupaikasta taistelee välillä usempi sata muuta henkilöä,
hakijamäärää ei kannata tuijottaa liikaa. Sen sijaan pisterajoja
on hyvä katsoa. Jos pisteraja saavutetaan ja vieläpä ylitetään,
todennäköisyys saada opiskelupaikka kasvaa kummasti. Itse
asennoiduin lukemaan niin, että voin varmuudella vastata jokaiseen
kysymykseen ilman ”meniköhän se lähellekään” -tunnetta.
Tsemppiä
kaikille pääsykokeisiin valmistautuville, muistakaa luottaa
itseenne ja omiin kykyihinne!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti