Kerran
jos toisenkin olen saanut kokea sen tutun ihanaisen tunteen: Olen
tainnut tulla vanhaksi. Tällä kertaa kyseinen tunne liittyy
kouluarvosteluihin. Ilmeisesti numeroarvioinnit alkavat olla ”out”,
ja niiden tilalla sanalliset arvioinnit ovat yleistymässä. Kai
arvointitapa on paljolti koulukohtaista, sillä numerotodistuksia
näkee kyllä esimerkiksi 4. luokan todistuksissa. Osa taas pitäytyy
sanallisessa arvioinnista myös ylemmillä luokka-asteilla.
Yläasteiden toiminnasta en suoraan sanottuna tiedä. Jotenkin
tuntuisi paljon luontevammalta antaa arvosana numeroiden muodossa,
sillä jatko-opiskelupaikat ainakin toistaiseksi vaativat tietyn
keskiarvon. No, ehkä he keksivät jonkin vaihtoehtoisen
pääsykriteerin.
Traumatisoivat
numerot
Osaamiseni
peruskoulun ensimmäisellä luokalla ei todellakaan ollut kehumisen
arvoista. Tuolloin 90-luvun alkuvaiheessa 1. ja 2. luokan
todistuksissa käyttiin numeroiden sijaan kirjaimia, jotka taisivat
mennä tyyliin K (kiitettävä), H (hyvä), T (tyydyttävä) ja E (et
vielä osaa). Ikävä tunnustaa, mutta paras minulla oli H, ja
sitäkin taisi olla vain yksi kappale. E:tä ei sentään ollut, T:tä
kyllä. Toisella luokalla jakauma kääntyi toisinpäin, tosi en
muista tuliko silloinkaan kiitettäviä. Jos rehellisiä ollaan,
ensimmäisen luokan todistus ei minua jäänyt vaivaamaan, sillä
olin siitä yhtä kiinnostunut kuin koulunkäynnistä yleensä. Ts.
ei kiinnostanut.
Muistan
kuitenkin kadehtineeni sisareni saamia kokeita ja todistuksia, joissa
oli jo oikeita numeroita. Itse asiassa taisin jopa uskoa pärjääväni
paremmin kunhan vain typerien kirjainten tilalle tulisi ”coolimmat”
numerot. Koomista ehkä, mutta tuo on niistä harvoista kuvitelmista
jotka jopa toteutuivat. Kiitettäviäkin tuli välillä, mutta
pääasiassa kahdeksikkoja ja jokunen seiska vahinkona joukkoon.
Muista kuudennen luokan joulutodistuksen saatuani tehneeni päätöksen.
Todistuksessa oli pari seiskaa, jotka päätin nostaa kahdeksikoiksi.
Onnistuin tavoitteessani.
En
koe koskaan kärsineeni numeroarvostelusta, päinvastoin. Erityisesti
tuo kuudennen luokan tavoite oli nimenomaan numeroiden ansiota.
Toisaalta en voi yleistää omia kokemuksiani jokaisen kohdalle.
Toisaalta
jos johonkin tottuu alusta asti..
Niin.
Jos numerotodistusta ei saa, osaako sitä kaivata? Itse sellaista
kaipailin lähinnä koska näin sellaisen. Mutta jos numerotodistusta
ei näe kenelläkään, ehkä sellaista ei kaipaa. Tavallaan tätä
voisi verrata esimerkiksi mm. USA:ssa käytettävään
arvosanatyyliin. En tiedä kuinka moni suomalainen koululainen on
sellaista kaipaillut, elleivät sitten jenkkielokuvat ole
inspiroineet.
Olen
nähnyt esimerkkejä sanallisista arvioista, ja silmissäni ne
näyttävät hivenen epämääräisiltä ja suorastaan
ylikohteliailta. Toisaalta olen itse tottunut viimeisen 14 vuoden
ajan toljottamaan ”armottomia”, mutta selkeitä numeroarvosanoja.
Välillä kieltämättä kaipaisin tuota neljästä kymmeneen
-asteikkoa, sillä neljä tai viisi eivät edelleenkään tunnu niin
hehkeiltä kuin yhdeksän tai jopa kymmenen. Myös kahdeksikko tuntui
mukavammalta kuin kolme. Toisaalta yliopistoa on sen verran vähän
jäljellä, että ehkä selviän tällä arviointiasteikolla.
Sanallisen
arvioinnin haitat ja edut
Tähän
kohtaan liittyen, olen käyttänyt tietolähteenä opetushallituksen
sivuja sekä sivustoa peda.net. Pohdintani eivät siis kohdistu ns.
oikeaan esimerkkiin, ellen laske itseäni sellaiseksi. Huonona
puolena näkisin tosiaan ympäripyöreyden ja epämääräisyyden.
Lisäksi oppilas joutuu käyttämään aikaa ja aivokapasiteettiaan
enemmän arvioinnin lukemiseen verrattuna numeroon. Osa
adjektiiveista voi myös tuottaa hieman hämmennystä, kuten
esimerkiksi ”kohtalainen”. Itse näen kohtalaisen.. kohtuullisen
hyvänä? Mutta sitä seuraavat ilmeisesti ”hyvä” ja
”erinomainen”. Ja sitten päälle ne ”melko” -lisäykset.
Tosin voi myös olla, että vain minulla on vaikeuksia tulkita näitä.
Tiedän siis kyllä numeroarvioinnin kautta, että esimerkiksi
kohtalainen vastaa arvosanaa 6. Mutta jos rehellisiä ollaan,
mielestäni kohtalainen kuulostaa jotenkin positiiviselta, jolloin
yhdistän sen arvosanaan 7, jota vastaa arvosana ”tyydyttävä”.
Itse asiassa se sana tuntuu paljon negatiivisemmalta kuin
”kohtalainen”. Mutta kuten totesin, ehkä vain minulla vaikeuksia
tulkita näitä.
Toisaalta
sanallinen arviointi numeron tukena voisi toimia erittäin hyvin.
Korjaan: erinomaisesti. Numero sellaisenaan on kieltämättä hieman
armoton. Sanallisen arvioinnin avulla oppilas saisi paremman
käsityksen siitä, mihin hänen tulisi kiinnittää huomiota
halutessaan korottaa arvosanojaan. Esimerkiksi itse olisin kaivannut
tällaisia lisäyksiä ennen kuudetta luokkaa ja itse asiassa koko
peruskouluni ajan parissa oppiaineessa. Esimerkiksi liikunnasta saatu
seiska mietitytti erityisesti siksi, koska ”tsemppaus” ei
korottanut numeroa. Vasta balettitaustaisen liikunnanopettajan
saapumisen myötä numeroni nousi yhdeksään.
Onko
arvosana tuomio?
Luulen
että kyllä ja ei. Odotettua huonompi numero voi olla musertava
kokemus, tämän voin jopa allekirjoittaa. Toisaalta kaikessa
brutaaliudessani olen sitä mieltä, että palautteenn
vastaanottaminen on hyvä oppia jo lapsena. Tällä tarkoitan siis
muutakin, kuin kehuja. Kuten tuli todettua, sanallinen arviointi
numeron ohella tuntuisi toimivalta ratkaisulta.
Vaikka
helposti sorrunkin toteamaan olevani huono milloin missäkin, en usko
kenenkään olevan huono yhtikäs missään. Erityisesti arvosanoissa
kyse on vain siitä, että joillakin alueilla on vain tehtävä
hieman enemmän työtä. Joskus todella paljon enemmän. Mutta vaikka
arvosana olisi kuusi, tai peräti viisi, nämä eivät välttämättä
tarkoita että kyseinen henkilö olisi kyseisessä oppiaineessa
huono. Oppimisvaikeudet ovat oma ilmiönsä, mutta eivät myöskään
kenestäkään huonoa. Välillä tunnen pientä katkeruutta, sillä
omana kouluaikanani ei ollut oppimisvaikeuksia. Silloin oppilaat
olivat nimenomaan huonoja tai hyviä. Jos matekatiikan arvosana
olivat matalat, kyse oli ”matikkapään” puutteesta. Tai kun itse
sain lukiossa matalia arvosanoja englannista lukemisesta huolimatta,
minä vain olin huono englannissa. Asia oli kuin ikään
allekirjoitettu. Näin jälkeenpäin kieltämättä harmittaa, kun menin
uskomaan tuohon.
Arviointi
on asia, jota harva meistä kykenee pakenemaan. Kun kyse on tehdystä
työstä, arviointi ei kohdistu siihen, millaisia olemme ihmisinä.
Asiaa voi ajatella näinkin päin: 10,0:n keskiarvon omaama henkilö
voi olla täysi p***apää. Harvalla ei ole jotain vahvoja alueita.
Valitettavasti kaikki ei vain yllä arvosteluasteikolle.
Ja
tähän loppuun haluaisin kertoa myös mielipiteeni paljon puhutuista
”armovitosista”: Näin korkeakouluopintoja tehneenä ottaisin
mielelläni vastaan vaikka useamman armovitosen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti