Opiskelijoita
on moneen lähtöön. Osalla muu elämä ja opiskelu jakautuvat
tasaisesti. Osalla opiskeluja opintojen eteneminen on yhtä kuin
elämä. Osa opiskelee hieman kevyemmin, mutta kuitenkin eteenpäin
vievällä suunnalla. Osa taas kerää opintopisteensä
opiskelijabileissä, haalareiden fiksaamisesta ja muista
tapahtumista. Weboodiin asti nuo opintopisteet harvemmin menevät,
mutta suoritukset näkyvät mm. Facebookin Instagrammin
kuvajulkaisuista. Olen itse tutustunut jokaiseen tyyppiin. Itse olen
myös edustanut lähes kaikkia, mutta en ääripäitä. Minusta ei
näet ole ollut sataprosenttiseksi opiskelijaksi sen enempää kuin
sataprosenttiseksi bilettäjäksikään. Tosin olen kyllä päässy
lähelle molempia!
Opiskelun
ja urheilun yhdistäminen
En
edusta kaikkein raskaimman sarjan urheilijaa sen enempää kuin
opiskelijaakaan. Keskimäärin pari tuntia treeniä päivässä
lepopäivää laskematta vie kuitenkin jo sen verran aikaa, että
opiskeluun käytetyn ajan toteutumiseen joutuu jo hieman keskittyä.
Tai ainakin minä joudun, kenties muilla homma hoituu puoliksi
itsestään? Sijoitan mielelläni liikkumiset aamuun. Jäävuorojen
kohdalla tämä ei valitettavasti aina onnistu, kiitos jämptien
jääaikojen. Jäähalleista yleisöluisteluajat eivät ole niin
mukavan joustavia kuin esimerkiksi uimahalleista yleisöuintivuorot,
jotka kestävät useamman tunnin verran. Odotan sitä päivää, kun
jonnekin tulisi sellainen jäähalli, joka olisi käytössä
ainostaan yleisöluistelua varten! Salitreenin sen sijaan voi hoitaa
kätevästi aamulla. Esimerkiksi tänään sain raahattua itseni
salille puoli yhdeksäksi. Kroppa ja aivot heräsivät mukavasti
ennen kymmeneltä alkavaa graduseminaaria.
No ei tämä aina onnistu.. |
Gradua
työstän yleensä iltapäivisin ja myös aamuisin, ainakin sen
mukaan miten ehdin. Olen sopivaa rytmiä etsiessäni joutunut
luopumaan myöhäisemmästä treenistä, sillä jostain mystisestä
syystä tarvitsen unta mieluiten kahdeksan tuntia, vähintää hieman
päälle seitsemän. Liian myöhään ajoitettu treeni tahtoo
huonontaa nukahtamista. Tenttiluvut sen sijaan olen ajoittanut päivän
ohella iltaan, itse asiassa ennen nukkumaanmenoa. Yleensä kirjat
ovat sen verran pitkäveteisiä, että nukahtaminen onnistuu
harvinaisen tehokkaasti! Lisäksi hyödynnän matkoja tenttikirjojen
lukemiseen. Opiskelun ja urheilun voi siis yhdistää, mutta
ajankäyttöön on kiinnitettävä huomiota. Ns. rentoiluaikaa
päivässä on vähänlaisesti, sillä osa vapaa-ajasta menee mm.
kämpän muuttuminen kaatopaikaksi -ilmiön ennaltaehkäisyyn.
Iltasella ennen perinteistä lukemishetkeä olen kuitenkin ottanut
tavaksi istua TV:n ääressä n. 45 minuuttia kestävää sarjaa
toljottaen. Samalla käsityöt edistyvät!
Testissä
suorittaminen
Olen
kokeillut suorittamistyyliä opiskelussa, itse asiassa sellaista tuli
tehtyä vielä vuosi takaperin. Luin tentteihin itku kurkussa ilman
kirjan sisällön riittävää sisäistämistä. Esseitä tuli tehtyä
samalla asenteella, ja tietenkin paniikin sekä pakon säestäessä.
Opinnot toki etenivät, mikä oli hyvä asia. Se millä fiiliksellä
opiskelu tapahtui, oli vähemmän positiivinen ilmiö.
Tuona
aikana itkeminen tuli tutuksi, samoin alemmuuskompleksit. Kun kuulin
muiden opiskelijoiden arvosanoista, halusin vajota maan alle.
Kiitettäviä tai melkein. Itse käsittelin häpeässä maksimissaan
kolmosen saaneita tenttisuorituksiani. Toisaalta olin
puolitietoisesti päättänyt olevani yksinkertaisesti huono, enkä
suuresta lukemismäärästä huolimatta koskaan saisi parempi
arvosanoja.
Entä
jos hölläisi?
Viime
keväänä aloin kyseenalaistaa asenteitani. Aikaisemmin muiden
suoritukset olivat usein olleet kova kolaus. Muista miten pienessä
huomionkaipuussa totesin FB:ssä suorittaneeni 45 opintopistettä
lukuvuoden aikana. Tämähän on alle suositusten, mutta olin tehnyt
todella paljon töitä. Joku tuttavista ystävällisesti totesi
suorittaneensa samassa ajassa yli 100 opintopistettä. Olinko laiska?
Asia ei ollut aivan yksiselitteinen. Teologiaan kuuluvat klassiset
kielet, eli heprea, kreikka ja latina. Jokaista tulee suorittaa 10
opintopisteen laajuinen kokonaisuus.
Jokainen kursseista on erittäin suuritöinen, eikä ohella pysty paljon muita kursseja käymään,
ellei sitten ole todella lahjakas kielissä. Minä en siihen
kategoriaan kuulu, ja jokainen kieli tuottikin unettoma öitä.
Latina oli haasteellisin, sillä vähäisen opettajamäärän vuoksi
kurssi oli jaettu koko lukuvuodelle. Tämä ei kuitenkaan tehnyt
kurssista yhtään kevyempää. Kun se pirulainen oli suoritettu ja
pieni määrä muita kursseja päälle, tunsin selvinneeni todella
suuresta urakasta. Tämä ei vain näkynyt opintopisteiden määrässä.
Sama pätee käytännön harjoitteluihin, eli nk. praktikumeihin.
Suhteessa työmäärään pisteitä saa todella huonosti.
Jossain
vaiheessa mietin, että jos vain opiskelisi. Jos vain lukisi,
kirjoittaisi esseitä jne. ilman turhaa stressiä siitä, mikä
lopputulos olisi, tai miten nopeasti työ tulisi valmiiksi. Viime
keväänä kokeilin lukea tenttiin ns. oheistekemisenä, mitä
jatkoin myös kesätöiden ohella. Suoritin tentin kesätenttinä.
Arvosanaksi tuli 5.
Enemmän
suorituksia, vähemmän suorittamista
Tuo
tenttikokemus kieltämättä innosti jatkamaan samaan malliin.
Kesällä aloitin ns. muuten vain gradun valmistelun. Minulla ei
ollut mitään selkeää tavoitetta, etsin vain materiaalia ja
taustatietoa työhöni. Syksyllä minulla olikin niin paljon
taustamateriaalia ja myös valmista tekstiä, että ohjaajan
avustuksella sain nopeasti palapelin palasia kokoon. Tällä hetkellä
olen työstän ensimmäistä päälukua kolmesta, ja seminaarissa
tehtyä ”ruotimista” odotellessa aloitin toisen pääluvun
valmistelemisen. Ohjaaja totesi minun edenneen todella nopeasti, ja
ehdotti jopa pientä hidastamista.
Tietenkin
työn palauttamiseen liittyy syvä itseinho omaa jälkeä kohtaan, ja
suurena haaveena olisi haudata muistitikku muutaman metrin syvyyteen
niin, ettei kukaan löytäisi sitä. Tai vaihtoehtoisesti polttaa
mokoma metallirakkine. Usein lopputulos on kuitenkin odotettua
parempi, ja motivaatiokin pääsee nousuun.
Miten
projekti on edennyt suunniteltua nopeammin? Taktiikkani on ollut
yksinkertainen. Teen päivittäin sen verran kuin teen, mutta
tietenkin teen. Toisin sanoen en avaa työtäni ja vilkaise, vaan
työstän kohtaa johon viimeksi jäin, ja etenen sen mukaan kun
kyseinen kohta näyttää valmiilta. Määräajat olen jättänyt
täysin pois, korkeintaan päätän millaisen pätkän tekstiä pyrin
käsittelemään. Jos inspiraatio ja motivaatio riittävät
pidemmälle, jatkan työskentelyä. ”Fiilispohjalta” siis.
Tällainen tyyli voi kuulostaa uhkarohkealta, mutta minulla se on
ollut tehokkain työskentelytapa. Vaikka ennen seminaaria karmii,
olen antanut itselleni luvan palauttaa keskeneräistä jälkeä.
Ainoa tärkeä asia on vain, että mainitsee tekeleen olevan
keskeneräinen, jolloin ohjaajan ja muiden seminaarilaisten on
helpompi tarkastella tekstiä.
Vähemmän
suorittamista siis. Harmi etten tajunnut kyseistä lähestymistapaa
jo opintojen alkuvaiheessa. No, parempi myöhään kuin ei
milloinkaan.
Entä
ne muut ”paremmat” opiskelijat?
Ja
sitten he, jotka saavat aina parhaat arvosana, mielöttämän määrän
opintopisteitä, esseitä lyhyessä ajassa ja kirjoja luettua läpi.
Ja tietenkään suorukset eivät jää vain ajatuksen tasolle, vaan
ne on tuotava julki. Kun näitä tarinoita kuuntelee, tekee taas
mieli siirtyä pöydän alle häpeämään, tarttua kirjaan ja
kiristää tahtia. Jos sillä edes osan menetetyistä kasvoista
takaisin. Miten se opettaja sanoikaan jo ensimmäisillä luokilla?
”älä välitä muista!” Tämä on todella totta, mutta ainakin
minusta helpommin sanottu kuin tehty. Onneksi kokemus on sen verran
suonut opetusta, että näiden ”parempien” opiskelijoiden
suoritusten ignooraaminen kaikessa haasteellisuudessaan on vaivannäen
arvoinen projekti. Projekti tosiaan! Minä en ainakaan ole oppinut
sitä hetkessä, vaan aina vähän lisää kerrallaan.
Myönnän
että kehuskelu kolahtaa välillä. Jossain tilanteissa se vain osuu
johonkin arkaan paikkaan. Pian huomaankin selitteleväni miksi olen
tehnyt niin ”vähän”, ihan kuin asia olisi suurempikin häpeä.
Nykyään hieman useammin osaan jo vakuuttaa itselleni, että
elämäntyylini huomioon ottaen teen parhaani, ja työni tuottaa
tulosta.
Jos
vähänkin taipumusta alemmuuskompleksiin löytyy, olen valmis
antamaan kaiken sympatiani. Jokaiselle teistä jotka sellaista
herkästi podette, ette ole turhasta iniseviä valittajia. Jokaista
haluan kuitenkin kannustaa jättämään liian vertailut vähemmälle,
ja keskittymään omaan työhön, työmäärään sekä edistymiseen.
Kaiken epävarmuudenkin keskellä uskon, että jokainen opintojaan
työstävä valmistuu ennemmin tai myöhemmin. Olit sitten
huippusuorittaja tai vähän leppoisampaan tahtiin opiskeleva,
sinulla ja muilla opiskelijoilla on sama päämäärä:
valmistuminen. Miten tuohon päätepisteeseen matkataan, siihen
olkoon jokaisella oma ihannetapansa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti