Ja
taas iski pieni nostalgiakohtaus! Kun luen kaikista uudistuksista
joita peruskouluihin kohdistetaan, pääni menee miltei pyörälle.
Toisaalta ehkä omienkin kouluaikojenikin muutokset tuntuivat
käsittämättömiltä vanhemman ikäpolven mielestä. Toisaalta
minunkin kouluaikoinani tuli jokunen uusia asia vanhan ohelle.
Opetusmetodit taisivat olla aika ”perinteiset”, mutta välineistöä
uusittiin. Mitä kaikkea mieleen onkaan jäänyt..
Ne
uudet turkoosit kynät!
En
tiedä miksi tämä tuli mieleen, mutta tulipa vain. En tarkalleen
muista monennellako luokalla perinteisten keltaisten/oranssien
lyijykynien tilalle tulivat turkoosit kynät, mutta ne olivat upea
juttu! Ja mikä hienointa, ne taipuivat! Muistaakseni tätä kynää
oli helpompi teroittaa verrattuna ”vanhanaikaiseen”.
Eihän
se kynä mistään kumista ollut tehty, vaan jostain puuta
joustavammasta materiaalista. Valitettavasti me oppilaat emme tätä
rajoitetta ihan ymmärtäneet, vaan onnistuimme katkomaan kyniä.
Opettaja taisi pistää stopin tälle touhulle. Uutta kynää ei
saanut, vaan lyhyemmillä puolikkailla oli tultava toimeen kunnes
kynä oli riittävän lyhyt. No, ihan ymmärrettävä ratkaisu
opettajalta.
Oppituntien
rakenne: perus, silti porukka oppi
”Hyvää
huomenta!” ”Hyvääää huoomentaah!!”. ”Istukaa!” Tätä
seurasi järkyttävä ryminä. Sitten otettiin tunnin teeman mukaiset
kirjat ja vihot esille. Ja töihin! Opettaja kirjoitti taululle
päivän aiheen, ja oppilaat tekivät muistiinpanoja. Tunnin aikana
opettaja esitti myös kysymyksiä, jolloin oppilaat pysyivät
aktiivisina. Välillä riittävästä hiljaisuudesta oli
muistutettava. Luokassamme oli siis +/- 30 oppilasta, joista
yllättäen lähti ääntä.
Tunteihimme
ei kuulunut ilmiöoppimista tai muitakaan nykyajan työskentelytapoja.
Kaikesta takapajuisuudestamme huolimatta opimme, ja porukka sai
hyviäkin numeroita. Emme me mitään huippuoppilaita olleet (paitsi
muutama), mutta jokainen kävi peruskoulun loppuun, siirtyi
jatko-opintoihin, työelämään tai opiskeli lisää. Itse kuulun
jälkimmäiseen porukkaan.
Jos
rehellisiä ollaan, en koe lainkaan kärsineeni tuollaisesta
”perinteisestä” opetustyylistä.
Piirtoheitinkalvot
Olin
toisella tai kolmannella luokalla kun tämä suuri ihme otettiin
käyttöön. Perinteisen liitutaulun rinnalla piirtoheitin oli
oikeasti hyvin moderni rakkine. Ja mikä parasta, jossain vaiheessa
myös oppilaat saivat sitä kokeilla! Haasteena olivat ajoittain
kuivuneet kynät, tai liian haalea väri.
Jottei
opettajalla olisi ollut liian helppoa, ei tarvittu kuin pieni
vilkaisu sivulle niin jo alkoi ”varjoteatteri”.
Ryhmätyöt:
Ihmisbiologia jäi mieleen..
Okei..
en tykännyt ryhmätöistä. Tai en suoranaisesti inhonnutkaan, mutta
jotenkin niistä puuttui sellainen tekemisen rauha. Joo joo,
yhteystyötä pitää harjoitella pienestä pitäen! Onneksi selviän
sellaisesta ihan kiitettävästi. No, oli miten oli muistaakseni
viidennen luokan biologiaan liittyvistä ryhmätöistä kaksi jäi
mieleen: oma ryhmäni sekä poikien ryhmän työ. Oman ryhmäni
aiheena oli ihmisen verenkiertoelimistö. Työn toteutustapa oli
klassinen: Yksi menee pitkän paperin päälle selälleen, ja hänestä
piirretään kuva.
Alkuperäisenä
tavoitteena oli merkitä verisuonten, erityisesti niiden
merkittävimpien sijainti punaisella silkkipaperilla tai nauhalla.
Nauhaa ei ollut, mutta silkkipaperia jonkin verran. Jonkin verran ei
kuitenkaan riittänyt, eikä meillä ollut mitään punaista
materiaalia suonia varten. Muistimme nähneemme kuvia, joissa
verisuonia oli merkitty myös sinisellä. Emme siis olleet siirtyneet
vielä valtimoihin ja laskimoihin. Kun esittelyn aika tuli, opettaja
kysyi varsin vaikuttuneena olimmeko merkinneet erikseen valtimot ja
laskimot. Valitettavasti olimme rehellisiä, eli kerroimme punaisen
silkkipaperin loppumisesta. Se niistä grediiteistä!
Toinen
mikä todellakin naurattaa oli poikien ryhmätyö. Poikien aihe taisi
olla jotain sukupuoleen- ja elimiin sekä hormoneihin liittyvää.
Pojat tekivät myös paperille ihmiskuvan”. Sivusta kuulin miten
aiheeseen liittyvä hekotus oli muuttunut tuskailuksi: Mistä
hahmolle saadaan vehkeet? Luovuus taisi iskeä, sillä pojat keksivät
käyttää vessapaperin hylsyä. Hylsyn kiinnittäminen ihanteellisen
lopputuloksen rakentaminen ei ilmeisesti ollut helppoa. Yhtäkkiä
joku huusi: ”Ei varmana jätetä sitä noin.. se näyttää ihan
raketilta!!” Kun ryhmätyön esittelyn aika tuli, pakko myöntää
että raketti oli osuva kuvaus. Vaikka arvostan poikien vaivannäköä,
vieläkin tuppaa naurattamaan.. Kyllä, huumorintajuni tätä tasoa.
Olimmeko
me sitten niin takapajuisia?
Tavallisia
oppitunteja ja ryhmätöitä rakettipeniksineen. Toki ala-asteen
oppitunteihin mahtui muutakin. Tiesimme siis kyllä, että ihmisessä
on muutakin kuin sukuelimet. -Vaikka tietyssä iässä huumori
koostui navan alapuolen varustuksesa.. Toki maailma oli pikkuisen
erilainen silloin. Esimerkiksi älylaitteita ei tuolloin ollut. Moni
luki kirjoja ja kirjoitti käsin. -Siis myös vapaaehtoisesti.
Toki
tietokoneet ja Internet olivat tulleet monille tutuiksi. Mutta
tuolloin nettiyhteys tuli puhelimen kautta. Voi jessus sitä ääntä..
Netissä harva pääsi roikkumaan ikuisuuksia, sillä talouden
puhelin oli varattu. Kaikkea ei siis voinut katsoa netistä. Oli
kysyttävä, tai käytettävä esimerkiksi kirjallisuutta. -Ja omia
aivoja. Jos rehellisiä ollaan, koen digitalisaation tuoman
mahdollisuuden ”googlettamiseen” laiskistaneen aivojani
merkittävästi. Myös ulkoa opettelua oli, joskaan ei kansa- ja
oppikoulun tyyliin. Minulla oli ristiriitainen asenne ulkoa
opetteleluun. Tavallaan pidin siitä, se oli hauskaa ”aivojumppaa”.
Toisaalta paine oppimisesta pisti unohtamaan kaiken opitun. Tämä
koski siis esimerkiksi maiden nimeämistä kartalta. Vieraiden
kielten sanat ja kertotaulut menivät kivuttomammin.
Vaikka
tekstistäni saattoi saada käsityksen, että kritisoisin täysin
nykyajan perusopetusta. Näin ei ole. Vaikka esimerkiksi kannatan
numeroarviointia, sanallisen arvioinnin lisääntyminen ovat
mielestäni todella hieno juttu. Myös lisääntyneistä
valinnaisaineista olen suorastaan kateellinen! Maailma muuttuu, se on
vain hyväksyttävä. Toisaalta olisi hyvä, että ennen kuin uusia
metodeita otetaan käyttöön, kyseenalaistetaan vanhojen tapojen
toimivuus, niin että tarve perustuu käytännön kautta saatuun
tietoon. En ole mikään asiantuntija pedagogiikan alueella, että
voisin lähteä liikaa kritisoimaan tai neuvomaan. Toisaalta kohteena
ovat lapset ja nuoret, sekä heidän oppimisena. Se mitä ja miten
hyvin he oppivat, vaikuttaa pitkälti heidän tulevaisuuteensa.
Tällöin tehtyjen päätösten pohjalla lienee hyvä olla muutakin,
kuin olettamuksia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti