Kun
nykyisyys ei inspiroi, nostalgia toimii onneksi harvinaisen usein
jonkinlaisena hätävarana. Kirjoitukseni kouluajoista ovat
sijoittuneet ehkä hieman enemmän ala-asteelle, joten siirrytäänpä
vaihteeksi yläasteelle. Vaikka nykyisellä asuinpaikallani
pk-seudulla yhteiskoulut lienevät yleinen ilmiö, Suomessa kun on
muitakin alueita, ja näin ollen myös toisistaan erillään olevia
ala -ja yläasteita. Näin oli myös lapsuudenkotini alueella.
Periaatteessa
yläasteen sijainti oli ennalta määrätty oman kunnan alueelle,
mutta naapurikuntiin saatettiin anoa paikkaa esimerkiksi harrastuksen
perusteella. Itse pääsin tällä perusteella ns. naapurikunnan
kouluun. Mutta oli koulu missä tahansa, matkaa oli sen verran, että
bussilla se oli taitettava. Coolimmat puhuivat toki ”dösästä”.
Samaan kouluun ei tullut yhtäkään tuttua, eli koulutie kohti
yläastetta alkoi yksikseen. Millainen tämä muutos sitten oli
kuplassa kasvaneelle, viimeiset kuusi vuotta samaa koulua käyneelle
taajaman asukille..
Bussimatka
pelotti!
Ensimmäinen
kerta oli karmiva! Eniten pelotti osaanko jäädä oikealla pysäkillä
pois, vaikka kyseinen paikka oli näytetty minulle etukäteen. Ja
pyh, enhän minä enää mitään muistanut! Tosin en tiedä kuinka
tarkkaan olin katsonut ympärilleni aiemmin.. Jollain ihmeen keinolla
onnistuin kuitenkin jäämään oikealla pysäkillä pois. Päivän
päättyessä oli tietenkin pelko tuleeko bussi oikeaan aikaan vai
kenties etuajassa.
Kaikki
meni lopulta hyvin, mutta kesti aikansa ennen kun bussimatkat kouluun
ja sieltä pois sujuivat rennosti. Mainittakoon että minun
koululleni ei pahemmin mennyt porukkaa, eli ohje ”mene muiden
mukana” ei toiminut.
Järkyttävän
suuri koulu!
Ala-asteeni
oli n. 200 oppilaan koulu. Pienimmät oppilaat olivat
päiväkotirakennuksessa, muut varsinaisessa koulurakennuksessa. Nyt
oppilaita reippaasti enemmän. Oudolta tuntuivat myös luokat
hämmentävän pitkällee menevine kirjaimineen. Ala-asteella taisi
vain yhdellä luokalla olla A -ja B-luokat. Nyt luokkia riitti
ainakin E:hen asti, joskus F:ään. Oman luokkani kirjain oli D, mikä
myös tuntui käsittämättömältä. Toisaalta luokkaa kohden
oppilaita oli vähemmän.
Entä
koulurakennus? Se tuntui järkyttävän suurelta! Miten ihmeessä
kaikkien luokkien sijainnit oppii? Navigoimista helpotti hieman se,
että kolmesta numerosta ensimmäinen kertoi kerroksen. Lisäksi
kerrokset oli nokkelasti maalattu eri värisiksi. Hämärästi
muistan, että liikuntasaliin oli aluksi vaikea löytää, samoin
koulun lähistöllä olevalle urheilukentälle.
Outoja
opettajia
Sori,
tältä tuntui! Oma luokanvalvojamme tuntui oikealta kummanjaiselta,
eikä hänen oppitunneistaan saanut mitään tolkkua. Niin no, ehkä
aikuisiällä se kaikki olisi vaikuttanut johdonmukaiselta, mutta
13-vuotiaana opettajan suusta tullut teksti oli täyttä sekasotkua.
Osa vaikutti jo ensimmäisen kohtaamisen jälkeen työhönsä
kyllästyneeltä. Ehkä se olivatkin?
Näin
aikuisiällä suora teksti ”oudoista” opettajista voi kuulostaa
töykeältä. Tuskin tänä päivänä yhdessäkään heistä olisi
mitään outoa, mutta 13-vuotiaana sitä suhtautui aikuisiin hieman
kovemmalla kritiikillä.
Köksä
pelotti!
Tämä
johtui paristakin syystä. Yläasteella kiusaaminen alkoi jo
ensimmäisten päivien aikana, friikki ja hylkiö kun olin. Ei sillä
että kiusaaminen olisi ollut oikeutettua missään tilanteessa tai
tapauksessa.. Köksä oli oppiaineista pahimpia, sillä en tietenkään
voinut muiden oppituntien tapaan olla edes omassa rauhassani.
Yksikään pöytäryhmä ei olisi erityisen mielellään halunnut
ottaa minua mukaan. -Enkä minä mennä niihin, en erityisesti
muutaman pahimman oppilaan porukkaan.. Tarinaa tuskin tarvitsee avata
tämän tarkemmin: Pakollinen yhteistyö tässä porukassa ei ollut
mitään herkkua, vaikka tehdyt ruuat olisivatkin.
Toinen
ongelma oli uusavuttomuuteni. Vaikka köksässä ajatuksena on
nimenomaan päästä tuosta piirteestä eroon, koin jokaisen tunnin
pelottavaksi. Pelkäsin jokaista laitetta ja välinettä, pelkäsin
että pilaan ruuan jo katseen voimalla ja samalla rikon jotain.
Opettaja ei liioin kannustanut, vaan tokaisi korkeintaan ”pistäs
likka vähän vauhtia tuohon tekemiseen!”. Onneksi keittiötaidot
karttuivat ajan kanssa, ja kahdeksannella luokalla numerokin nousi
seitsemästä yhdeksikköön.
Paljon
todistuksia
Yläasteella
koulunkäynti muuttui jaksottaiseksi, mikä tiesi myös ainakin
neljää todistusta vuoden aikana. En tiedä miksen millään saa
päähäni oliko jaksoja neljä vai viisi..kyllä niitä taisi olla
neljä, mihin väliin se viides olisi mahtunut? Anyway, tässä
systeemissä oli se hyvä puoli, että omaa kehitystä oppiaineissa
saattoi seuravat paremmin sekä asettaa tavoitteita.
Jos
rehellisiä ollaan, numeroni etenivät kuin puujalkavitsi:
Seitsemännellä luokalla tuli pääasiassa seiskoja, kahdeksannella
kaseja ja yhdeksännellä alkoi tulla enemmän ysejä. Tähän tosin
vaikutti varmaankin seitsemännellä luokalla koettu ”shokki”
kaikesta uudesta. Toisaalta kiusaaminenkin taisi vähän hellittää
9. luokkaan mennessä, vaikkei kuitenkaan loppunut.
Fysiikkaa..
Jukoliste
tuo oppiaine ei vaan napannut! Kemiasta tykkäsin ainakin
alkuvaiheessa, samoin orgaanisesta kemiasta yhdeksännellä luokalla.
Älkää kysykö miten lopulta päädyin teologiksi.. Mutta fysiikka
oli oppiaineena niin julmetun kuiva! Vaikka matematiikassa pidin
kaavojen soveltamisesta, fysiikassa siinäkään puuhassa ei ollut
minkäänlaista hohtoa.
Jos
rehellisiä ollaan, aloin päästä fysiikasta paremmin jyvälle
vasta aikuisiässä, eli amk-opintojen yhteydessä. Tosin vielä
tänäkään päivänä en ymmärrä miten olen selvinnyt sähkö -ja
isotooppifysiikasta. Kai se kaavojen pyörittely alkoi viimeinkin
sujua?
Ihana
uskonnonopettaja!
Kaikkien
outojen opettajien joukosta löytyi kuitenkin jotain inhimillistä:
uskonnonopettaja! Samainen opettaja opetti myös psykologiaa. No,
kuvaamataidon -ja äidinkielenopettaja olivat itse asiassa myös
mukavia, mutta uskonnonopettaja jäi parhaiten mieleen. Jotenkin se
lämpö millä hän kohteli jokaista oppilasta ”taltutti” myös
pahimmat häiriköt. Miten ihmeessä minusta tuli teologi? -Ehkä
tässä on yksi syy.
Pohdintaa
Vaikka
näistä muistoista voi äkkiseltään saada varsin negatiivisen
kuvan, koko yläaste ei ollut yhtä murhetta ja surkeutta. Pidin
monista oppiaineista, erityisesti uskonnosta, psykologiasta,
äidinkielestä, kuvaamataidosta ja ajoittain myös matematiikasta.
No, jälkimmäinen alkui sujua vasta seitsemännen luokan jälkeen.
Ehkä
ilman kiusaamista yläaste kokonaisuudessaan olisi ollut
positiivisempi kokemus, mutta onneksi siitä tuli noinkin onnistunut.
Vaikka uusavuttomuus niin kulkuvälineiden kuin keittiötöiden
suhteen saattaa monen silmissä tuntua naurettavalta, tuskin olin
ainoa. -Ja kyllähän sen kaiken oppi kun pääsi opettelemaan.
Todiste: Tällä hetkellä pärjään varsin mainiosti keittiössa ja
kulkuvälineiden kanssa. En omista autoa, ja selviän hienosti
paikasta A paikkaan B, vaikka välissä olisi C ja D. En syö
valmisruokaa lainkaan enkä käy ulkona syömässä, eli kotiruualla
mennään viiliä myöten. Viilin valmistusta laskematta olen
toiminut näin jo useita vuosia.
Vaikka
ajat miten muuttuisivat, se jännitys mikä yläasteelle siirtymiseen
liittyy, on tuskin poistunut. Toki tilanteita on erilaisia. On
oppilaita joiden koulumatkat vaativat kulkuvälineen. Toisaalta
monissa yhteiskouluissa ala -ja yläaste ovat jaettu koulurakennuksen
eri osiin. Vaikka muutos ei maantieteellisesti ole suuri, jäähyväisen
ala-asteen puolelle voivat tuntua haikealta, ja siirtyminen ”isojen”
puolelle pelottavalta. Muistan hyvin miten pieniltä yläasteelle
tutustuvat kuudesluokkalaiset olivat! -Ja yhtä suoraan me toljotimme
heitä ikkunasta kuin meitä tuijotettiin aikoinaan.
Millaisia
muistoja teillä on yläasteelle siirtymisestä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti