Taitoluistelu
varsin omanlaisensa laji. Sitä voi harrastaa, tai siihen voi
”hurahtaa”. Jälkimmäinen johtaa usein monenlaisiin, lajia
vähemmän tunteman näkökulmasta todella outoihin tapoihin ja
lajiteknisiin yksityiskohtiin. Kyse on siis asioista, jotka vain
taitoluistelijat ymmärtävät. Inside -asennetta tai ei, eiköhän
jokaisella lajilla ole omat erikoisuutensa. Nyt onkin aika paljastaa,
millaisia erikoisuuksia taitoluisteluun kätkeytyy, ainakin meidän
aikuisluistelijoiden näkökulmasta!
Ne
monet kengät ja terät..
”Entä
terät; mikä Rocker/spin rocker paras hypyissä, mikä pirueteissa?
..valmistajasta puhumattakaan”
Samaa
mieltä! Kun itse lähdin etsiskelemään uusia luistinkenkiä,
valikoiman laajuus melkein kauhistutti. 90-luvulla en edes muista
että olisi ollut erikseen kenkiä jäätanssiin, muodostelmaan ja
yksinluisteluun. Yritä siinä sitten löytää ne oikeat kengät eri
korkuisten korkojen, varsien ja kovuuksien välillä.
Hyvät
Tinderin käyttäjät: Teilläkö muka on vaikeaa?? Ja pyh! Te
valitsette vain kumppanin. Me luistelijat joudumme pohtimaan sen
oikean kengän lisäksi sitä oikeaa terää!
Mikä
ihmeen urasyvyys ja miten niin pitäisi olla sopiva teroittaja??
”Ennen
kuin itse aloitin luistelun, oli mielestäni käsittämätöntä
luistimien teroittaminen vain tietyssä paikassa. Vieläpä pitkän
ajomatkan päässä.”
”Myös
ikuisuusongelma, kun terä ei ole koskaan täydellinen.
Vastateroitetulla jarrutuksista ei tule mitään, liian tylsistä
häviää kantit.”
”Teroitus
totta tosiaan! Minä olen teroittanut Asikaisella ja Aaltosilla ja
uusin löytö on Pro Sharp. Mutta minkä numeron valitsen. Onko 13
hyvä? Vai pitääkö olla 11? Vai joku muu? Täysin mystistä, mutta
näistäkin on monia mielipiteitä.”
Ai
mistä on kyse? Projektihan ei päädy sen oikean kengän ja terän
löytämiseen, vaan on myös pohdittava sopiva urasyvyys. Eli
taitoluistimen terää ei teroiteta ns. suoraksi, vaan kaarevaksi,
eli uralliseksi. Yksinkertaisimmillaan kyse on siitä, kuinka
teräviksi luistimet teroitetaan. Taas sitä oikeaa, tällä kertaa
urasyvyyttä etsiessä vaihtoehtoja voi pohtia monesta näkökulmasta.
"No
Kiira Korvella on kuulemma 14 ja mul ja Raijal 10 (eiks nii
Raija..ainaki oli) ja se se vasta liian raskas ura...mutta ei ! Mä
totuin siihen. Sit laitettiin 12 joka oli liian slippery mulle ei
päädyin 10 ja 11 teriin"
"Mie
menen urasyvyydessä 16. Reitti on ollut 14,5 --> 13 --> 14,5
--> 16. Kun ura loivenee, on pakko hakea tuki kallistamalla
itseään enemmän! Toinen syy on se, että teroitutan luistimet
harvakseltaan, noin 100 jäätunnin välein ja mitä loivempi terä
on, sitä hitaammin se tylsyy."
"Ennen
kuin itse aloitin luistelun, oli mielestäni käsittämätöntä
luistimien teroittaminen vain tietyssä paikassa. Vieläpä pitkän
ajomatkan päässä."
Sepä
se! Onhan noita suutareita vielä ihan mukavasti, siis jotka
teroittavat myös luistelijoita. Mutta eri asia on löytää
TAITOLUISTIMIA teroittava henkilö.
”Tämä
kappale sopisi ohjelmamusiikiksi!!”
”Mitään
musiikkia ei voi kuunnella ajattelematta, olisiko kyseinen kappale
kenties hyvää luistelumusiikkia. En tiedä, kokevatko muut samalla
tavalla, mutta esimerkiksi autoa ajaessa radio soi, ja oma mieleni
alkaa heti kehittää sopivia koreografiota, sarjoja ja elementtejä,
jotka sopisivat kuulemaani musiikkiin”
”Tai,
että havahtuu biisiin, että tässä on piruettikohta, vaikkei
kappaletta olisi varsinaisesti kuunnellutkaan”
”Carmen
ei ole ensisijaisesti ooppera vaan luistelumusiikkien klassikko.”
Mikä ooppera se muka on...
Okei,
nämä pohdinnat vapauttivat meikäläisenkin monelta taakalta, ja
olen valmis allekirjoittamaan jokaisen kommentin! Carmenin ohelle
lisäisin mm. Ballade Pour Adelinen, Joutsenlammen (ei se mitään
balettimusaa ole!! ;D) ja tietenkin Myrskyluodon Maijan. Niin, ja
Mustasukkaisuuden tangon!
Ja
musiikkia kuunnellessa tosiaankin mieleen rakentuu jo varsinaista
koreografiaakin, sillä hyppyjen, piruettien, askelsarjan ja liukujen
paikat hahmottuvat lähes välittömästi kun kappaleista ”se
oikea” sattuu kohdalle. Viis siitä vaikka kuuntelisi
sukulaislapsen ensimmäistä soittoesitystä, luistelu ponnahtaa
automaattisesti mieleen.
Ohjelman
ja liikkeiden harjoittelu missä vain
”Että
yöunet menee heti, kun alkaa käydä ohjelmaa läpi ja että jalka
alkaa heti vipattaa peiton alla”
”Että
esim.yksinäisellä bussipysäkillä voi treenailla käänteitä ja
jopa hyppyjä hetikun ohikiitävä auto on pyyhältänyt ohi”
”Aina
uudet kuviot ja ohjelman muutokset piti stepata kotona treenien
jälkeen, muutoin ei uni tullut, kun aivot kelasivat uusia askelia.”
Tästä
syystä erityisesti ennen kilpailuja ei kannata edes haaveilla
hyvistä yöunista. Toki jokunen poikkeus löytyy varmasti, mutta
suurella osalla musiikit ja koreografia pitävät jossain unen ja
valveen välisessä tilassa. Tai vielä useammin valveilla..
Jään
perässä vaikka ulkomaille ja joskus poissa töistäkin..
”Onhan
se aika jännää, että aikuiset ihmiset matkustavat toiselle
puolelle maata tai jopa muihin maihin päästäkseen pariksi
minuutiksi jäälle ja väittävät vielä nauttivansa siitä”
”Mieluummin
matkustan ulkomaille. Siellä näkee millaisissa olosuhteissa porukka
harjoittelee. Paikalliset järjestävät usein tosi hauskoja
tapahtumia ja vierailuita.”
”Se
kun haluaa vuosittain ottaa kaksi lomapäivää töistä kokeakseen
sen mahtavuuden kun kevätnäytökseen huipentuneen talkoorupeaman
jälkeen ollaan yhdessä luisteluperheenä kulissiverhon takana,
näytösvaloissa ja puvuissa ja tunnelmissa. No on se sen verran
rankkaakin että tänä vuonna en edes luistele ja ajattelin jos
olisin vaihteeksi näytöksissä maksava katsoja.”
Jep,
yleensä pitkäksi koetut matkat lyhenevät puolella kyseen ollessa
reissusta jäähallille. Osaltaan tähän vaikutta eräs harmillinen
seikka, nimittäin riittävän jääajan saatavuus. Suomessa tilanne
vaihtelee paikkakunnittain, mutta usein jään perässä todellakin
joutuu reissaamaan. Mutta harva sellaiseen suostuisi ellei todella
pitäisi tästä lajista!
Nokka kohti jäätä välimatkasta riippumatta!
Hyvästi
kapoiset korkkarit..
”Miltä
näyttää normaalin ihmisen jalat, ei ainakaan siltä miltä omani?
ja niin, leikataanko niihin superloneihin reijät luiden kohdalle ja
missä vaiheessa hiertymää käytetään urheiluteippiä, missä
vaiheessa superlon, missä kohtaa laitetaan compeed ja missä
laastari.. ”
Ja
omalta osaltani komppaan täysin! Voi luoja miltä jalkaterät
tosiaan näyttävät.. Kymmenen vuoden kuluttua pitää varmaan
tosiaan teettää kenkiä joissa on vaivaisenluulle ylimääräinen
lokero!
Juu ei..
Lopuksi..
Tällaista
kaikkea aikuisluisteluun liittyy! Ja tässä oli vasta osa kaikista kummallisuuksista, jotka
meille ovat täysin normaali osa lajia. Omalta osaltani voin sanoa,
että tämä on koukuttava laji jos vähänkin ”sortuu”
innostumaan enemmän. Tuon kaiken matkustamisen, kenkä- ja terä
-viidakon keskelle kuitenkin sijoittuu laji, josta tulee todella
pitkäkestoinen.
”laji
niin koukuttava etten yhtäkään URHEILUlajia ole jaksanut harrastaa
näin pitkään.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti