sunnuntai 21. huhtikuuta 2019

Näillä keinoilla nostin arvosanojani


Vaikka opintojen parina viimeisenä vuotena arvosanani alkoivat nousta, en koskaan ole oppinut vain kirjaa vilkaisemalla. Edelleenkin ajatus pääaineestani eli Suomen Skandinavian kirkkohistoriasta tuntuu absurdilta. Sitten ”sotahistorian” eli länsimaiden historia 1. ja 2. maailmansodan ajalta ovat olleen heikko kohtani. Vaikka miten pänttäsin, numerot olivat hävettävän huonoja.

Totta puhuen en tänäkään päivänä osaisi ilman materiaalia selostaa kyseisen ajan tapahtumista. Jos taas saan pienen määrän tukimateriaalia, kykenen selostamaan yllättävän pitkät tarinat Suomen historiasta 1800-1900 -luvun taitteesta. Mistä tämä johtuu? No, kandityöni ja graduni aiheet sattuivat sijoittumaan tuolle aikakaudelle. Olen myös tykästynyt tuohon aikakauteen romaanien kautta. Tästä kiitos Enni Mustoselle.

Valitettavasti gradusta tai Enni Mustosesta ei ollut paljon apua erityisesti Pohjoismaiden ja Itämeren alueen historiassa varhaiskeskiajalta nykypäivään. Silti sain kohtuullisia arvosanoja, joskus jopa kiitettäviä. Miten minunlaiseni historiaa hahmottamaton pahviaivo onnistui moisessa? -Ei, lunttaamista asiaan ei liittynyt.

Syventyminen
Ties miten monta vuotta harjoitin ”teholukemista”. Tehokkuus koski lähinnä sivujen määrää, ei niinkään niiden sisällön omaksumista. Yksi (monen muun lisäksi) suuri virhe oli liian pitkään jatkunut ulkoa opettelu. Olin todellakin aikuinen kunnes viimeinkin opin luopumaan tuosta tavasta.


Kuvahaun tulos haulle homer simpson thinking


Vähitellen opin lukemaan sivumäärää katsomatta ja kiinnittäen enemmän huomiota sivujen sisältöön. Sellainen teholukeminen taisi kehittyä yläasteen ja lukion aikana. En ollut mikään kympin oppilas, mutta sain vähintään kohtuullisia numeroita juuri tuolla ulkoluvulla. Tajusinko koskaan lukemaani? -No en. Ja materiaalin käytyä liian laajaksi muistini ei yksinkertaisesti riittänyt. Tästä syystä pärjäsin todella huonosti nk. sotahistoriassa. Hassua kyllä, olen siitä kiinnostunut vaikka unohtelenkin jatkuvasti siitä monia yksityiskohtia. Onneksi historia ei koskaan tule valmiiksi..

Yliopistossa lukutaitoni historian suhteen kehittyi erityisesti sellaisilla luennoilla, joissa opiskelijat kommentoivat aktiivisesti. Itsekin lopulta rohkaistuin, ja tällainen koko joukon dialogi auttoi hahmottamaan luentojen sisältöä. Vähitellen opin siirtämään tätä dialogia myös lukemiseen.

Muut lähteet käyttöön
Joskus tenttikirjan sisällöstä ei vaan saa mitään tolkkua. Vaikka lähes kaikki kirjat olivat edes jollain tavalla mielenkiintoisia, mitätön riviväli ja kappalejakojen säästäminen vaikeuttivat lukemista. Toinen mukava ilmiö oli huonosti suomennettu teos. Muistan hyvin yhden tenttikirjan, jossa suomennos ei vastannut suomen kielen ilmaisua, vaan oli suoraan käännetty englanninkielisestä tekstistä. Mikä siinä oli ongelmana? -No, englanninkieliselle tekstille ominaisia ovat loppumattomat lauseet joista punaista lankaa saa etsiä pitkään. Tällaista suomennosta lukiessani taisin pukahtaa useasti ääneen: ”Mitä himskattia tämä kaveri yrittää kertoa??!!”.


Kuvahaun tulos haulle homer simpson reading


Kun kirjat osoittautuivat vaikeaselkoisiksi, Wikipedian sisältö lähteineen oli suuri pelastus, samoin kirjaston tarjonta. Yksi tenttikirjani oli englanninkielinen ja käsitteli vielä Itämeren alueen historiaa, eli kaksi akilleen kantapäätä samalla kertaa. Wikipedian ohella menin kirjastoon selailemaan muita vastaavaa historiaa käsitteleviä teoksia. Vaikka lukuprojektiin liittyi kyyneleitä ja kiukuttelua, tentin arvosanaksi tuli 4.

Ymmärsinkö tämän?”
Liittyen tuohon dialogiin, tämä kysymys on hyvä este ulkoluvulle. Myönnän että minulla oli taipumus lukea ”aivottomasti”. Tulihan sitä luettua useampi aukeama, mutta mitään ei jäänyt mieleen. Tästä syystä pakotin itseni pysähtymään ennen seuraavalle aukeamalle siirtymistä pohtimaan luetun aukeaman sisältöä. Jos mitään ei jäänyt mieleen, sitten vaan uudestaan. Tuo kysymys taisi toimia niin ikään pistokokeena. 


Kuvahaun tulos haulle homer simpson thinking



Äkkiseltään tästä voisi ajatella, että lukemiseen menee kolme kertaa enemmän aikaa, mutta materiaalien määrä ei todellakaan vähene. Jos oman kokemukseni otan esimerkiksi, vähitellen keskittymiskyky kehittyi ja sivujen sisällön tarkastelu kehittyi. Toki jossain vaiheessa ajatukset alkoivat harhailla, mutta siinä vaiheessa olikin tauon paikka.

Mitä tämä tapahtuma merkitsi?”
Kun sisältö selviää, sen soveltaminen auttaa sisäistämisessä ja luonnollisesti myös muistamisessa. Esimerkiksi Itämeren historiassa toisen maailmansodan jälkeen pohdin konkreettisesti elämää kolhooseissa. Vaikka aihe vakava olikin, kieltämättä se jäi mieleen. Toivottavasti kukaan ei tulkitse tätä esimerkkiä propagandaksi..

Opettajia, professoreja ym. on erilaisia. Itse olen ikuisesti kiitollinen parillekin kirkkohistorian opettajalle (tämä sana on juurtunut mieleeni). Molemmilla oli tapana rakentaa luennon aikana keskusteluja kysymyksellä ”mitä luulette että tapahtui..”. Tämä ja samankaltaiset kysymykset pakottivat opiskelijat pohtimaan opeteltavan asian vaikutuksia ihmisiin, yhteiskuntaan ja tulevaisuuteen.


Kuvahaun tulos haulle homer simpson thinking


Yhteenvetoa
Vaikka ulkoluku on mielestäni hyvää ”treeniä” aivoille, aivan kaikkeen se ei riitä. On myös ymmärrettävä. Varmaan yksi jos toinen kummastelee miksi latelen tällaisia itsestäänselvyyksiä. Noloa tai ei, minulle ne eivät olleet itsestäänselvyyksiä ennen aikuisikää. No, parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Millaisia kokemuksia teillä on opiskelutekniikan kehittymisestä?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti