Miksi ihmiset ovat joissain asioissa harvinaisen hyviä? Nyt viittaan siis tekemiseen: soittamiseen, kirjoittamiseen, kuvataiteisiin sekä liikunnalliseen tekemiseen. Listaa voisi varmasti jatkaa, mutta oletettavasti ajatus tuli selväksi näinkin. Niin, miksi joku on vaikkapa todella hyvä piirtämisessä tai instrumentin soittamisessa?
Alkuun
haluan vielä lisätä pienen selkeyttävän asian. Vaikka tekstini
sävy voi tuntua sättivältä, päälimmäinen tarkoitus on
kannustaa aikuisia kokeilemaan ja opettelemaan uutta. Tämä vain
vaatii muutamien tosiasioiden hyväksymistä.
Lahjakkuuden
rooli harjoittelun ohella
Tässä
kohden esille nostetaan mm. lahjakkuus. Allekirjoitan kyllä sen,
että lahjakkuus auttaa. Siihen en kuitenkaan usko, että lahjakkuus
olisi ainoa tekijä taitavuuden kannalta. Esimerkiksi voisi nostaa
vaikkapa huippumuusikot. Heihin suurella todennäköisyydellä kuuluu
enemmän tai vähemmän lahjakkaita, ja jokunen nerokin. Karu totuus
kuitenkin on, että harjoittelulla on merkittävä rooli.
En
(mielestäni) ole antanut aivopestä itseäni, mutta näen
esimerkiksi Suzuki -metodin olevan loistava todiste siitä, että
harjoittelulla on suuri merkitys. Musiikkiin suhtaudutaan kuin
äidinkieleen, mikä mielestäni ajatuksena kuulostaa hienolta. En
ole ammattimuusikko, enkä nero. Ehkä (hyvin) pienissä määrin
vähän lahjakkaan puolella. Lapsena ongelmani oli harjoittelun puute
sekä valikoiva motivaatio. Vasta lähempänä aikuisikää ”opin”
harjoittelemaan. Jostain syystä olen monessa asiassa viiveellä
kasvanut. No, pituus ei tähän kuulu.
Opittuani
harjoittelemaan mystisesti myös soittotaito kehittyi. Anteeksi pieni
kehuminen, mutta 18-vuotiaana nollatasosta aloitetun viulunsoiton
eteneminen silloisen musiikkiopiston 2/3 -tasolle puolessatoista
vuodessa ei ollut ihan pieni saavutus. No, sitä viuluahan tuli
vingutettua paljon. En tiedä kummat kärsivät enemmän: minä, vai
vanhempani joiden luona tuolloin asuin. Tutkintojen suorittamiseen
rohkeuteni ei riittänyt.
Vuosien
mittaan olen ylläpitänyt taitotasoa, mutta valitettavasti
sinnikkyyteni ja ahkeruuteni ei ole riittänyt systemaattiseen ja
säännölliseen harjoitteluun. Harjoitteluni on muotoa päivittäin
parhaassa tapauksessa 3-4 kuukautta, kunnes jokin katkaisee tämän
saavutuksen. Sitten voi tulla muutaman viikon tai pidempikin tauko,
ja säännöllinen harjoittelu alkaa jälleen. Sama pätee
pianonsoittoon.
Blogin
sisällön liikuntapainottuneisuuden vuoksi jätän luisteluun
liittyvän kehittymisen analysoimisen vähemmälle. Sen kuitenkin
totean, että määrän sijaan monipuolinen ja fiksummin suunniteltu
harjoittelu on vienyt eteenpäin. Eli laatu etusijalla.. Jääköön
aihe tähän, sillä en millään tahtoisi edelleenkään myöntää
että huolellisuus ja laatuun keskittyminen menevät määrän
edelle.
Taito
tehdä työt
Jos
käytän jälleen esimerkkinä soittamista, valitettavasti kappaleen
X pikainen veivaaminen kerran läpi edes jotenkin ei riitä. Itse
ainakin joudun aloittamaan uuden kappaleen hitaasti, ja
vaikeustasosta riippuen pienissä erissä. Esimerkiksi 2-4 tahdin
mittaisia pätkiä joutuu ajoittain toistamaan reippaasti yli
kymmenen kertaa ennen kuin jokin käsitys syntyy.
Chopin
kuuluu niin pirullisiin säveltäjiin, joiden kappaleiden kanssa
joudun käymään parilla ensimmäisellä harjoituskerralla ”tahtojen
taistelua”. Sama pätee Bachin preludeihin joihin tuo barokkiajan
mokomuus on kaikessa ahneudessaan ahtanut ylimääräisiä nuotteja,
trillejä ja muuta hauskaa soittajan pään menoksi. Raivostuttavinta
on, että kyseiset kappaleet kuuluvat suosikkeihini.
En
usko että olen ainoa, joka joutuu takomaan yksittäisiä kohtia
useampaan kertaan. Itse asiassa tämänkin taidon opin vasta
aikuisena, kiitos venäläissyntyisen opettajan. -Hän muuten todella
opetti minut tekemään töitä oppimisen eteen. En tiedä olisinko
lapsena ollut erityisen innokas, mutta teini-iässä kunnianhimoinen
asenne kehittymisen kannalla lajissa kuin lajissa alkoi todella
vedota minuun. Taisin olla peräti kateellinen rinnakkaisluokan
tytölle, joka soitti pianoa uskomattoman hyvin. Kun joku kysyi
harjoittelusta, hän vastasi harjoittelevansa kaksi tuntia päivässä.
Harjoitteluaika
vaatii luopumista jostain muusta
Omakohtaisesta
kokemuksesta tiedän, että jo puolen tunnin harjoittelu vaatii oman
tilansa aikatauluihin. Itse olen ottanut tuon ajan mm. koneen ääressä
turhaan vietystä ajasta. Niin no, tämän tekstin kirjoittaminen ja
julkaiseminen eivät varmaankaan anna kovin uskottavaa kuvaa. Minun
kohdallani ”turha” tarkoittaa mm. pirullisen koukuttavia
älypelejä ja aivotonta surffailua milloin missäkin sivulla.
Blogiin kirjoittamisesta en ole tahtonut luopua täysin, sillä pidän
kirjoittamisesta.
En
lähde mustavalkoisesti toteamaan että aikaa löytyy aina jos sitä
järjestää, sillä ihmisten elämä, arki ja elämäntilanteet ovat
todella erilaisia. Kun toissa kesänä vietin aikaa teho-opiskelun
parissa, suurin osa ajasta oli todellakin käytettävä tehtävien
tekemiseen, tenttilukuun ja gradun kirjoittamiseen. Liikunnasta pidin
kiinni henkisen jaksamisen ylläpitämiseksi, muuhun motivaatio ja
sitä kautta energia eivät enää riittäneet. Nyt kun opiskeltavaa
ja kirjoitettavaa on vähemmän, soittoharrastus on tuntunut
järkevältä ja mielekkäältä ”aikainvestoinnilta”, johon voin
hyvin panostaa ottamalla aikaa jostain muusta aktiviteetista pois.
Työ -ja esimerkiksi kotityöaika eivät luonnollisesti kuulu
karsittaviin osioihin, vaikka joskus houkutus kieltämättä olisi
suuri.
Pohdintoja
Joskus
mietin, onko osaaminen harjoittelun tuloksena jonkinlainen tabu,
johon on puoliväkisin keksittävä jotain muita vaihtoehtoja kuin
tehty työ. Lahjakkuuteen vetoaminen tuntuu ainakin yleiseltä.
Törmään myös kysymykseen ”onko kaikkien sitten pakko kehittyä
jossain asiassa?”. Tähän vastaamiseen riittää mielestäni
tavallinen maalaisjärki. Kenenkään ei ole pakko tehdä yhtikäs
mitään. Tosin joidenkin asioiden tekemättä jättämisellä voi
olla ongelmalliset seuraukset.
Mutta
jos toisen osaamista ihailee ja toivoo itsekin osaavansa jotain
samankaltaista joko samalla tai eri osa-alueella, harvoin mikään
täysin estää yrittämästä. Puhun erittäin mielelläni aikuisena
oppimisen puolesta, ja haluan todellakin kannustaa jokaista
kokeilemaan, yrittämään ja opettelemaan jos jonkin taidon
oppiminen todella kiinnostaa. Kuten totesin, mahdollisuuteen
harjoitella vaikuttavat monet tekijät. Mutta jos arjesta löytyy
hetkiä jotka voisi käyttää toisin ilman haitallisia seurauksia,
mikä estää yrittämästä?
Harjoittelu
kuitenkin (yleensä) vaatii hieman mukavuusalueen ulkopuolelle
menemistä. Riippuen miten pitkä aika esimerkiksi opiskelusta tai
muusta keskittymistä vaativasta toiminnasta on, nimenomaan
keskittymisen, pitkäjänteisyyden ja sinnikkyyden oppiminen
aikuisena osoittautuu herkästi eräänlaiseksi vedenjakajaksi.
Toisaalta on hyvä muistaa, että lapsikin tekee paljon töitä juuri
pitkäjänteisyyttä harjoitellessaan. Hän joutuu kestämään
turhautumisen päästäkseen ikäluokalleen ja tulevaisuuden kannalta
toivotulle tasolle työskentelytaidoissa.
Tämä
voi olla liiankin mustaa huumoria, mutta eräs aikuisiällä ompelua
opetellut (erittäin taitavaksi tullut!) tuttavani ilmaisi asian
loistavasti: ”Jos kehitysmaissa pikkulapset ovat oppineet tekemään
tällaisia vaatekappaleita niin kyllä minäkin opin!”.
Pahoitteluni mielensäpahoittajille, mutta tässä brutaalihkossa
vitsissä oli mielestäni ripaus totuutta. Mutta jos palaamme
ihmisarvoa edustavien esimerkkien puolelle, uuden opetteluun liittyvä
työ on usein kohta, jossa motivaatio joutuu koetukselle. Itsekin
olen kokenut hetkiä joina pohdin koska viulu lentää päin seinää..
Ihmiset
jotka tekevät jotain systemaattisesti vapaa-ajallaan, tuntuvat
herättävän reaktioita ja ajatuksia laidasta laitaan. Heitä
ihaillaan kurinalaisuuden ja tavoitteellisuuden vuoksi, mutta
paheksutaan ns. tärkeiden asioiden virheellisestä priorisoimisesta.
Lisäksi heidän hieman massasta poikkeava päivän kulku voi
herättää paheksuntaa myös ”yläpuolelle astumisen” vuoksi. En
tiedä miten jälkimmäiseen pitäisi suhtautua. Kyllä, treenaan
säännöllisesti jäällä ja soittoa päivittäin (paitsi off
-kausina).
Molemmat
kiinnostavat minua, ja pidän harjoittelusta kiinni koska juuri nyt
voin niin tehdä. Toisaalta en esimerkiksi katso televisiota
lainkaan. Fb:ssä ja Instagrammissa käyn säännöllisesti ja hoidan
asianmukaiset ”tykkäämiset”. Mutta esimerkiksi kuvien ja muiden
kirjoitusten suhteen olen laiskistunut. En myöskään meinaa koskaan
muistaa mitä ihmiset ovat kirjoittaneet, minkä seurauksena loukkaan
monia kuulumisia kysyessäni: ”No juurihan laitoin kuvaa instaan!”
Pitäisi kai laatia jonkinlainen muistio ennen yhdeydenottoa.
Mutta
palatakseni harjoittelun mahdollisuuteen, kenties elämäntilanteeni
muuttuu sellaiseksi, että joudun miettimään uudelleen miten
järjestää harjoittelu ja missä määrin se on mahdollista. En
myöskään koe itseäni onnistuneemmaksi tai kurinalaisemmaksi
ihmiseksi massaan verrattuna, sillä minullakin on paljon puutteita
lukuisilla osa-alueilla. Satun vain pitämään oppimista ja
kehittymistä mukavina asioina sekä soittamisesta ja liikunnasta,
joihin mainitut ilmiöt liittyvät.
Jälleen
haluan kannustaa jokaista aikuista jotka vähänkin haaveilevat uuden
taidon oppimisesta yrittämään ja kokeilemaan. Jos asia tuntuu
mieluisalta ja kehittyminen vetää puoleensa, harjoittelu nousee
avainasemaan. Harjoittelun oppiminen on oma haasteensa, mutta taitona
yleishyödyllinen. Jatkossa luvassa on konkreettisempia ohjeita
harjoittelun harjoittelemiseen.
Mukavaa
päivää kaikille!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti