tiistai 22. elokuuta 2017

Osaatko ottaa vastaan palautetta?

Positiivinen palaute, kriittinen palaute, negatiivinen palaute, rakentava palaute, näitähän riittää. Palaute ilmiönä ei rajoitu vain opiskeluun tai urheiluun. Sitä kohdataan niin työelämässä kuin tavallisessa arjessakin. Jälkimmäisessä palautteen antaja lienee allekirjoittanut itse, ainakin aikuisiällä. Lapsuudessa sen sijaan oli mahdollisuus muiden arvioon esimerkiksi huoneen siisteydestä, koulumenestyksestä, ensimmäisistä kokkausyrityksistä yms. Sosiaalisissa tilanteita palautetta käytöksestä tai vaikkapa verbaalisesta ulosannista sen sijaa vielä aikuisenakin. Henkilökohtaisesti yritän asennoitua kaikenlaiseen palautteeseen positiivisesti, sillä erityisesti muu kuin oma palaute voi olla merkitävä tekijä kehittymisen kannalta monella osa-alueella.

Reaktio palautteeseen
Se miten palaute otetaan vastaan, vaihtelee ihmisillä laidasta laitaan. Aivan apaattista vastaanottoa tuskin löytyy, ellei luonne satu olemaan rautaa. Tässä olisi muutama ryhmä:

Hyväksyjät: He eivät näytä hätkähtävän palautteesta. He kuuntelevat loppuun, nyökkäävät, ehkä hieman pahastuvat ainakin negatiivisen palautteen kohdalla, mutta kuitenkin prosessoivat ja pohtivat kuinka he voisivat muokata toimintaansa tai työskentelyään jatkossa. Onnistuneen palautteen käsittelemisen johdosta he saattava saada aikaan esimerkiksi suuria keksintöjä.

Kuvahaun tulos haulle flaming homer


Musertuvat: Jotkut ottavat palautteesta itseensä (paitsi positiviisesta), ja heidän itsetuntonsa musertuu täysin. Yleensä he ovat riippuvaisia posiviitisesta palautteesta, sillä se pitää heidät maan päällä, jossa he muuten roikkuvat todella hapertuneen itsetunto -köyden varassa. Kun korjattavia asioita tuoda esille, tämä henkilö käsittää epäonnistuneensa täydellisesti, eikä lainkaan näe mahdollisuuksiaan kehittyä.

Kuvahaun tulos haulle homer simpson disappointed

Loukkaantujat: Tässä lieneekin kimmoisin ryhmä! Positiivinen palaute kuuluu osaksi luonteenpiirteitä, joten siitä turha edes mainita. Tosin muistutus siitä, että palautteen antaja ymmärtää millainen aarre hänellä on edessään. Kriittinen palaute sen sijaan sinkoaa takaisin. Tavallisesti vastaus on kooste siitä, mitä kaikkea palautteen antaja itse tekee väärin, ja kuinka hänellä ei ole oikeutta arvostella muita tuohon sävyyn. Yleensä loukkatuja leppyy riittävien anteeksipyyntöjen jälkeen, mutta muistutuksena hän saattaa harjoittaa vielä hetken mykkäkoulua. Sitten kaikki onkin taas hyvin.

Kuvahaun tulos haulle homer simpson judge

Millainen itse olen saadessani palautetta?
Olen pyrkinyt hyväksyjäksi, mutta turhan usein hyppään musertujien kategoriaan. Olen perfektionisti, mutta vähitellen olen oppinut ottamaan palautteen ns. lahjana. Harmillisen usein käännän kriittisen palautteen tai korjattavat asiat epäonnistumiseksi, mutta onneksi suunta alkaa olla parempi. Jos totta puhutaan, ottaisin vastaan ihan vain kehuja ja muuta positiivista palautetta! Negatiiviset ja parannettavat asiat kun ovat niin masentavaa kuultavaa.. Olenko tekopyhä jos en miellä itseäni loukkaantujien ryhmään? Itse asiassa lapsena ja nuorempana siihen(kin) myönnän kuuluneeni.

 Jostain syystä vuodet lisäsivät itsekriittisyyttä kenties hieman yli tarpeidenkin. Huonona puolena tässä on se, että uskon helposti myös aiheettoman palautteen. Nyt kyse ei siis ole rakentavasta palautteesta, vaan toteamuksista tyyliin "ehkä sinä et vain pärjää tässä" tai "ehkä et vain osaa", tai tarkemmin ottaen "ehkä olet vain huono tässä etkä opikaan". Tuohon jälkimmäiseen tuli eksyttyä turhankin usein. No, minusta kyllä tuntuu siltä, että joissain asioissa olen erityisen surkea. Mm. pussilakanan laittaminen ja ikkunoiden peseminen kuuluvat näihin. Ja navigointi! Jääköön luettelo tähän, muuten kirjoittamiseen menisi ikä ja terveys.

Kuvahaun tulos haulle Homer simpson success

Aivan kuten palautteeseen liittyvä osa-aluekin, uskon että palautteen käsittelemisessä voi kehittyä. Jos ystävä toteaa kommenttini olleen tavalla tai toisella loukkaava, kenties olen todella valinnut sanani miettimättä sen enempää. Jos kirjoitustehtävän rakenne on hajanainen, kiinnitän asiaan jatkossa enemmän huomiota. Tottahan toki kriittinen palaute kirpaisee varmasti aina, vaikka se ei päällepäin näkyisikään. Kai se palaute pitäisi vain oppia käsittämään reittinä ylöspäin.

Miten te koette palautteen saamisen? Oletteko kehittyneet palautteen käsittelyssä vuosien mittaan?

Oikein mukavaa tiistaita kaikille! Ottakaamme vastaan vain kehuja! ;D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti