sunnuntai 11. kesäkuuta 2017

Ohjeita taitorullaluisteluun osa 11: Kukkopiruetti

Viime aikoina taitorullaluisteluun liittyvät ohjeistukset ovat painottuneet hyppyihin ja perusluisteluun. Tällä kertaa voisi olla sopiva hetki kohdata uusi haaste: piruetti yhdellä jalalla ja "oikeaoppisesta" lähdöstä. No, koska variaatioita on niin paljon kuin niitä vain keksitään, on vaikeaa määritellä mikä on oikeaoppista. Ennen piruetin osaamista pitäisi kuitenkin hallita sirklaus takaperin sekä sisäkaari takaperin. Tosin ainakin omasta mielestäni tuo kaari tulee melkein itsestään. Pienenä "ennakkovaroituksena" kuitenkin totean, että taitorullaluistimilla piruetti on haasteellisempi kuin jäällä "tavallisilla" luistimilla. Tekniikka on sama, mutta taitorullaluistimien kanssa joutuu käyttämään enemmän keskivartalon lihaksia. Ja taas kerran ohjeet tulevat valitettavasti "omalla suunnallani", eli pyörimissuunta on vastapäivään.

Kukkopiruetti: Jaan ohjeet seuraaviin osiin: sirklaus, kaari taakse-ulos, lähtökaari, pyöriminen ja ulostulo. Vaikka äkkiseltään näin moneen osaan pilkkominen voi tuntua sekavalta, kokonaisuus tulee olemaan selkeämpi.
1. Sirklaus: Sirklaa takaperin niin, että suunta on myötäpäivään. Aluksi sirklaukseen voi varata enemmänkin aikaa, esimerkiksi täysi ympyrä on hyvä matka.

2. Taakse-ulos sisäkaari ennen pyörimistä: Jätä oikea jalka (joka on ulompi) maahan ja kohota hieman vasenta. Jalan ei tarvitse olla korkalla, pääasia että liu'ut sisäkaarella selkeästi yhdellä jalalla. Anna kaaren mennä niin pitkälle, että se on todella kaari. Rohkea kurvaus siis!

3. Lähtökaari piruettiin: Aseta kädet "kello kolmen" asentoon, eli vasen eteen ja oikea sivulle. Astu oikealta jalalta vasemmalle. Lähde etuperin niin tiukalle kaarelle kuin pääset. Pidä keskivartalon lihakset tiukkoina! Kun lähtökaari on todella syvä, pyöriminen alkaa automaattisesti, Aseta vapaa jalka sivulle niin, että olet X-asennossa.

4. Pyöriminen: Auta hieman käsilla vaudinotossa ja vedä nopeasti rintaa vasten.Vedä vapaa jalka koukkuun samaan tapaan kuin kukkoliu'ussa. Pyöri niin pitkään kuin pystyt.

5. Ulostulo: Kun pyöriminen saa riittää, astu oikealle jalalle ja tee taakse-ulos kaarelle alastuloasentoon.

Yhteenvetona kukkopiruetin voi kuvata esimerkiksi näin: sirklaus, kaari, lähtö piruettiin, pyöriminen, ulostulo. Piruetti on aluksi suorastaan pirullinen liike. Vaikka piruetti onnistuu taitorullaluistimilla, siihen on lähdettä ns. väkisin. Tässä yksi löytämäni video yhden jalan piruetista. Tämä on valitettavasti kiihdytyspiruetti, mutta idea on sama kuin kukkopiruetissa, asento vain hieman erilainen: https://www.youtube.com/watch?v=qfyJBwfWZuA

Mukavia treenihetkiä!

3 kommenttia:

  1. Moi! Aloitin taitoluistelun viime talvena, aikuisena. Luistelun jäädessä kesätauolle iski kauhea ahdistus ja kaipaus jäälle, kunnes n. viikko sitten satuin näkemään taitorullaluisteluvideon ja lamppu välähti päässä. Ennen kun sijoitan taitorulliksiin, olisi kiva vähän fiilistellä, onko asfaltilla luistelu oma juttuni. Osaatko sanoa, saako tavallisilla rullaluistimilla mitään tuntumaa, vai onko ero samaa luokkaa kuin kaunoluistimet vs taitoluistimet? Kärkijarru tavallisista tietty puuttuu eikä varmaan taakse pysty tekemään kolmosia koska jarru on siellä tiellä, mutta onko muita isoja eroja? Onko taitorullaluistimien pyörissä enemmän pitoa? Ja onko niissä jotain erityistä, joka mahdollistaa piruetit? Piruetit eivät minulta suju jäälläkään erityisen hyvin ja jotenkin näen itseni lähiparkkipaikalla yrittämässä pyöriä mutta päätymässä vatsalleni kerta toisensa jälkeen :D

    VastaaPoista
  2. Moikka! Olen itse mennyt aika vähän tavallisilla rullaluistimilla, mutta jossain määrin tuntumaa kyllä saa, nimittäin niiden kanssa voi totulla asfaltin auheuttamaan "tutinaan". Aluksi epätasaisuus tuntuu jopa häiritsevältä, etenkin jos hakee samaa samaa tuntumaa kuin jäällä. Jäällä luistin liukuu (paitsi perunapeltoa muistuttavalla jäällä) ongelmitta, mutta asfaltilla joutuu uskomaan että eteenpäin päästään. Kolmosia en ole testannut tavallisilla rulliksilla, mutta käsittääkseni niitä pystyy tekemään.

    Jarrupalanhan voi itse poistaa, ja jarruttaminen onnistuu vetämällä tiukan kurvin, mutta sitä kannattaa treenata kunnolla. Luulen että kenkä auheuttaa kuitenkin eniten eroja. Taitorullaluistimien pyörät on asetettu kaarevaan muotoon, eli samaan tapaan kuin taitoluistimen terä. Tämä mahdollistaa mm. askeleet ja piruetit. Jarrupala edessä taas vastaa piikkejä, minkä vuoksi hyppyjä voi tehdä. Aluksi kääntyminen ja kaaret vaativat tosi voimakasta joustoa polvella, mutta toistoilla "yhteistyö" taitorullaluistimien kanssa alkaa sujua.

    Jos tavallisia rulliksia vertaa taitorulliksiin, ero on ehkä luokkaa hokkarit vs. taitoluistimet? :D Vaikka eroja on, uskallan kyllä suositella tavallisilla rulliksilla harjoittelua (ainakin alkuun) asfalttin tottumisen kannalta. Niillä kuitenkin pääsee kiinni perusluistelun tekniikkaan. Ainoa moka minkä moni (minäkin aikoinani) tekee, on lähteä heti alamäkeen. Kannattaa siis treenata tasaisella maalla :) Vertaisin jääharjoittelua ja taitorullaluistelua ehkä pyöräilyyn eri vaihteilla ja vähän eri maastossa. Pyörätiellä pienellä vaihteella homma sujuu kevyemmin, mutta suuremmalla vaihteella maastossa joutuu tehdä enemmän töitä. Polkeminen ei kuitenkaan muutu miksikään.

    Vatsalleen näillä päätyy harvemmin, peffalleen taas helpommin. En tiedä lohduttaako tämä, mutta häpeä on kipeää suurempi. Olen kerran jos toisenkin päätynyt ylhäiselle ahterilleni, ja "ylösnousemus" on ollut sitäkin nopeampi :D Toivottavasti näistä vastauksista löytyi jotain, mikä jelppii :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vastauksesta :) Perusrullaluistelu on tuttua puuhaa teinivuosilta, mutta nyt lähes 20v tauon jälkeen asfalttikontakti jännittää erilailla kuin ennen. Jotenkin olisi vaan kiva vähän tunnustella etukäteen, millaista puuhaa se on ja tulisiko sitä tehtyä, ennen kuin panostaa kunnollisiin rulliksiin. Oon vielä niin aloittelija luistelija että on vaikea keksiä itsekseen, mitä treenaa kun ei ole ohjaajaa käskemässä ja näyttämässä mallia.

      Poista