En
voi kehua itseäni korkean tason talousihmiseksi. Kenties yllän
johonkin keskitasolle. Myönnän ekologinen elämäntapa kiinnostaan,
mutta en ole valmis heittäytymään ääripäihin. Oma toimintaminen
on pienimuotoista mutta pitkäkestoista. Ajoittain tuntuu ikävältä,
että motivaatiota ekologiseen elämäntyyliin on hyödynnetty
kaupallisuudessa. Tavallaan hyvä asia, mutta tuotteiden
ylihintaisuutta en aina ymmärrä. Tai ymmärrän ehkä: pienen
tuottajan on otettavat suuremmat hinnat.
Voiko ekologisia valintoja tehdä helposti ja edullisesti? Entä ovatko tehdyn valinnan ja toiminnan hyödyt todellisuudessa suuret, ja onko ekologinen valinta aina mahdollinen vaihtoehto?
Voiko ekologisia valintoja tehdä helposti ja edullisesti? Entä ovatko tehdyn valinnan ja toiminnan hyödyt todellisuudessa suuret, ja onko ekologinen valinta aina mahdollinen vaihtoehto?
Etikka
Puhdistusaine,
hoitoaine hiuksille, huuhteluaine jne. Tuo kirpakka neste on varsin
monikäyttöistä. Etikkaa voi kuulemma käyttää myös ns.
Putkenavaajana lievemmissä tukoksissa. Jossain kämpässä tätä
kokeilin, mutta huonot putket eivät oikein antaneet osviittaa
toimiko etikka vai ei. Keittiön pesualtaan tukkeutumista
odotellessa... pitäisikö vähän edesauttaa? :D
Kestotuotteiden
suosiminen (harjoitteilla..)
Okei,
tälle alueelle en ole yltänyt. Taustalla kummittelevat laiskuus
sekä valinnanvaikeus mihin kestotuotteiden suosimisen kohdistaisi.
Kauppakassi lienee ainoa tällä hetkellä. Joskus mietin
kestosuodatinpusseja. No, tämä jäi lähinnä kahvinjuonnin
radikaaliin vähentämiseen. Mutta jos kahvinjuonti joskus palaakin tavaksi, voisihan niitä suodatinpusseja vaihtaa kestoversioihin..
Yksi
saamani vinkki kiinnosti jonkin verran: kestovanulaput joita voisi
itsekin ommella. Niin pitkälle en ole päässyt että kävisin läpi
käytettävissä ja joutilaana olevat kangasmateriaalit. -Kyllähän
niitä olisi..
Pakko
valita ääripää?
“En
voi olla 100%:sesti vegaani, ne oikeat tuotteet ovat todella
hintavia, olen allerginen näille tuotteille jne.” On totta että
esimerkiksi kaikki vegaaniset tuotteet eivät oikeasti sovi kaikille,
ja osan terveys vaatii edes osittaisen sekaruokavalion. Allekirjoitan
myös sen, että osa “ekotuotteista” on hivenen hintavia
suhteessa laatuun.
Miten
tällaisessa umpikujassa voi toimia? En voi tarjota mitään
tyhjentävää vastausta, korkeintaan oman näkemykseni: Ääripäätä
edustava ratkaisu ei ole pakollinen. Otan esimerkiksi viilin
valmistamisen mihin olen tapana jämähtänyt. Siemenviiliksi tulee
kyllä ostettua viilipurkki. Muuten purkkeja tulee ostettua
reippaasti vähemmän. En ole pitänyt kirjaa muovijätteen määrästä,
mutta jopa meikäläisen matikkapäällä voi jonkinlaista
vähennystä.
Yksittäisillä
valinnoilla on siis vaikutuksensa. Ihmiset ovat erilaisia, mutta itse
kuulun heihin joilla pienet muutokset jäävät pysyvämmäksi
tavaksi. Osalle ääripään ratkaisut voivat sopia. Itse kuuluun
kategoriaan “hitaasti hyvä tulee”.
100% vs. 0%
Vaihtoina vain joko-tai?
100% vs. 0%
Vaihtoina vain joko-tai?
Valinnan
todellinen hyöty?
Ns.
ekologiset valinnat ovat (mielestäni) petollisen helppo niputtaa
yksittäisiin suurempiin kategorioihin. Esimerkiksi kasvisruoka,
erityisesti vegaaninen ei välttämättä ole ekolosuuden suhteen
aina paras vaihtoehto. Kanssani saa olla eri mieltä. Hyvänä
esimerkkinä toimivat maapallon toiselta puolelta kuljetetut
tuotteet.
Tätä
näkemystä ei varmaankaan tulisi missään nimessä julkaista, mutta
yksi korona -pandemian hyvistä puolista saattaa hyvällä onnella
olla lähempänä tuotettujen elintarvikkeiden suosion lisääntyminen.
-Ja ehkä tarpeen? Toisaalta ennustukset lienee parempi jättää
tähän.
Hyvä
paha autoilu..
Autoilu
oli erityisesti ilmastokysymysten alkuvaiheessa teloituslistalla.
Erityisesti pk-seudulla panostus kohdistui citypyöriin ja
joukkoliikenteen suosimiseen. Nyt pyöräilyn itsekin aloittaneena
(omalla pyörällä) ihan työn vuoksi totean kulkutavan toimivaksi.
Itse asiassa aikaa menee lähes saman verran kuin julkisilla, jotka
kiertelevät, saattavat myöhästyä jne.
Siirtyessä
kehä III:n, tai ylipäänsä kaupunkien ulkopuolelle tilanne voi
muuttua. Joukkoliikenne ei ole samaa tasoa kaikkialla Suomessa ja
välimatkat muuttuvat moninkertaisiksi. Rehellisyyden nimissä oma
kuntoni ei välttämättä riitä polkemaan 50 kilometriä päivässä
etenkään räntämyrskyn helliessä. Kyllä, valitsen auton jos se
todellakin on ainoa vaihtoehto.
Vuosia
sitten pyöräilin n. 20 km/päivä. Kieltämättä paluureissu
tuntui uuvuttavalta, kiitos vastatuulen. Jos rehellisiä ollaan,
valitsisin kompromissin: Voisin pyöräillä aina kun mahdollista,
mutta mahdollisuus taittaa matka autolla olisi myös ihan mukava
lisä. En usko että olen aivan rapakunnossa, mutta siinä vaiheessa
kun matkaan lisätään vaikkapa 10 km/suunta eikä joukkoliikennettä
ole, jostain syystä auto muuttuu houkuttelevaksi vaihtoehdoksi.
Yhteenvetoa
Muutokset
eivät siis (mielestäni) vaadi ääripään ratkaisuja eikä hurjia
investointeja. Jopa lähikaupan valikoima voi tarjota ihan toimivia
ratkaisuja. Valitako suuria vai pieniä muutoksia, se riippuu
ihmisestä. Vaikka itse olen hitaasti kehittyvä, se ei sulje pois
mahdollisuutta etteikö suuremmat muutokset toimisi osalle. Välillä
kieltämättä hieman kadehdin sellaista “kerralla kunnolla”
-ihmistyyppiä.
Vaikka
esimerkiksi kestotuotteiden käyttöönotossa ainakin meikäläisellä
on parantamisen varaa, toisaalta.. kukaan ei ole täydellinen? Itse
kuulun niihin masokisteihin, jotka pitävät ikuisuusprojekteista.
Ehkä joskus löydän itseni ompelemasta kestoversioita vanulapuista.
Autoilun
suhteen minulla ei aivan yksinkertaista näkemystä. Auton
käyttötarve riippuu monesta asiasta, mutta paikkakunnalla ja
joukkoliikenteen toimivuudella näyttäisi olevan suuri merkitys.
Myönnän kritisoivani oikeasti turhaa autoilua. Tällä tarkoitan
esimerkiksi kyläilyreissua 20 metrin päähän ilman, että
esimerkiksi kipeä jalka tai selkä vaivaa. Olen suhteellisen
tyytyväinen asuinpaikkani joukkoliikenteeseen. Vällillä tietoisuus
matkan taittumisesta nopeammin omalla autolla mietityttää.
Toistaiseksi
selviän pyörällä ja joukkoliikenteellä. Jos oma auto tulee
joskus pakolliseksi ja perustelluksi, silloin auton hankinta muuttuu
ajankohtaiseksi. Toisaalta epilepsia jossain määrin määrittelee
autoilun mahdollisuutta. Yksi iso kohtaus → ajo-oikeuden
menettäminen vähintään puoleksi vuodeksi.
Millainen
tyyli ekologisen elämäntavan edistämiseksi on hyvä? -Totta
puhuen, ei aavistustakaan. Jos kuitenkin uskaltaudun heittämään
hieman selkeämpiä mielipiteitä, yliviivaisin pois muun muuassa
toiminnan johon liittyy syyllistämistä, syyllisyydentuntoa tai
esimerkiksi pakonomaisuutta. Hieman eri asioita yhdistäen voisin
todeta, että toiminta ekologisen elämäntyylin edistämiseksi on
asia, jolle tulee rehellisesti vastattua “tahdon”. En viittaa
tällä ylivakavaan sitoutumiseen, vaan toimintaan omasta vapaasta
tahdosta.
Millainen
tyyli sinulle sopii parhaiten: kerralla kunnolla vai vähitellen?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti