keskiviikko 11. huhtikuuta 2018

Kesän treenisuunnitelmia + pelleilyä videolla


Kaikki hauska jää tauolle, minkäs sille voi. Vaikka toivotan kevään ja ainakin toivottavasti lämpimät kelit tervetulleiksi, samaan aikaan pieni harmitus kaihertaa mieltää: Jääkausi alkaa olla ohi. Onneksi sen ei tarvitse olla täysin ohi, mutta viikottaiset harjoituskerrat tulevat puolittumaan. Pk-seudulla kesän yleisöjäät ovat vielä vieras ilmiö, ja tulee varmaan olemaan jatkossakin. Onneksi pari ihanaa aikuisluistelijaa on työstämässä mahdollisuutta saada myös kesälle jäävuoroja, eli hyvällä onnella vieroitusoireista ei tarvitse kärsiä. Koska jäät ainakin vähenevät, menevät treenikuviot uuteen uskoon. Millaisia suunnitelmia huhtikuukuun jälkeiselle, vähemmän jääpainotteiselle ajalle sitten on?

Ulkoliikuntaa kehiin!
Tätä itse asiassa odotan innolla! Kunhan lämpöasteita tulee vielä vähän lisää, kädet kestävät taas kuntoilupaikkojen telineissä. Nyt metalli on vielä turhan kylmä kätösilleni, mutta eipä tässä pitkään mene että pääseen taas apinaradalla leikkimään! Myös boksitreeniä on luvassa, tai mitä nuo bokseja vastaavat hökötykset ovatkaan. Lisäksi odotan innolla mahdollisuutta harjoitella akroliikkeitä myös ulkosalla, sillä ihan lähettyvillä juuri sopiva nurmikko!



Kuvahaun tulos haulle outside exercises cartoon Romantisoitu skenaario sään suhteen?


Ehkä pikkuisen vähemmän odotan juoksulenkkejä. Tai itse lenkeissä ei ole mitään vikaa, vaan aloittamisen vaikeudessa ja alkukankeudessa. En kuitenkaan halua rakentaa turhaa stressiä. Yhtä hyvin käyvät reippaat kävelylenkit kävelysauvojen kanssa tai ilman. Myös spurttiharjoitukset saavat palata.

Ihanan kamalan mäkitreenin paluu
Aapuuuuva! Tuo lähellä oleva mäki alkaa huolestuttavasti olla lumesta vapaa, mutta onneksi kura antaa hieman lisäaikaa. Mäkitreeniä kohtaan minulla on onkinlainen viha-rakkaus -suhde. Kuten noissa hölkkälenkeissä, aloittaminen ja ensimmäiset kerrat ovat epämukavia. No eivät sentään epämukavia, ne ovat järkyttävän hirveitä! Mutta sitten homma sujuu jo paremmin, eikä happi lopu heti kättelyssä. Toisaalta elättelen hieman toivoa siitä, että lähtötasoni olisi parempi viime vuoteen verrattuna. Ainahan voi haaveilla?


Kuvahaun tulos haulle mount everest Tältä se ekalla kerralla tuntuu..


No, jos unohdetaan kitinä hetkeksi, mäkitreenin merkittäviin positiivisiin puoliin kuuluu monipuolisuus. Samaa hommaa voi soveltaa niin kestävyys- kuin lihastreenissä. Myös erilaiset hyppyharjoitteet ovat harmillisen tehokkaita ja kehittävät jalkojen lihaksia. Ne pirulaiset. Lisäksi mäkitreenin suuri plussa on tehokkuus, eli lyhytkestoisempikin harjoittelu puree. No, minun kunnollani ei mitään tunnin treeniä tehdä, paitsi vartin lepotauoilla. Tunnin sisällä niitä olisi luonnollisesti vähintään kolme.

Salitreeni jatkuu
Koska Suomen kesä ei ole luotettavin mahdollinen ainakaan kelien suhteen, on tuo Unisportin sali oheispaikkana. Toisaalta se lienee ainoa paikka, missä voi kunnolla harjoitella spinnerin kanssa. Siitä pitääkin kirjoittaa pieni päivitysteksti lähiaikoina.. Myös tuo nk. plyometrinen harjoittelu jatkuu salin puolella mikäli sen laajentaminen ulkosalla ei onnistu. Selitys: Suomen kesät. Käsien ja yläkropan treeni jatku sen sijaan myös salin puolella, sillä hyödyt ovat olleet suuria niin jäällä kuin jään ulkopuolella. Mm. opiskelu -nimisen toiminnan aikaansaama tietokoneryhti on parantunut! Tosin parantamisen varaa on vielä.

Vaikka ulkoilua tulisi ensisijaisesti suosia, sali lisävaihtoehtona tuo myös pientä vaihtelua. Jossain vaiheessa samat ulkoilupaikat ja ulkotreenipaikat alkavat maistua puulta. Pari salikertaa viikossa riittää pitämään mielenkiintoa yllä, ja antaa tilaa ulkoilulle muussakin kuin liikunnan muodossa. Vaikka auringonotto ei liioin kiinnosta, esim. hyvän kirjan lukeminen ulkosalla houkuttelee. Siis riippuen taas kerran ”kesäisistä” keleistä. Mitään ”nyt kesäkuntoon” -meininkiä ei tule olemaan. Toki yleis- ja lihaskunnon parantaminen on mukava tavoite, mutta mitään pakonomaista tai kropanmuokkaustreeniä ei ole luvassa. Lähinnä liikkumista hyvällä mielellä ja sellaista lisäämään!

Pölyt pois rullisten päältä!
Taas olisi se aika vuodesta! Nyt hiekkaa on vielä turhan paljon, mutta luulen että pian tuo minikokoinen lähikenttä alkaa olla luistelukunnossa. Ensimmäinen (ja toinen sekä kolmas) kerta tulee olemaan katastrofi, ja huomio keskittyy lähinnä pysymiseen pystyssä. Kunhan tuntuma löytyy, aloittelen taas vähän kerrallaan, eli valssiaskeleita ja kolmosia, valssihyppyjä, ehkä piruettia jne. Kun varmuus lisääntyy, lisääntyvät liikkeet.


Kuvahaun tulos haulle figure roller skates


Varsinaisia tavoitteita en aseta, mutta toivon taitorullaluistelun olevan jälleen tueksi jääharjoittelulle. Kunhan pääsen vauhtiin, pyrin sellaiseen muutamaan luistelukertaan viikossa. Riippuen miten pitkälle rohkeutta löytyy, yritän saada hyppyihin vähitellen korkeutta. Mahdolliset kaksoishypyt ja axel riippuvan ihan siitä, miten nopeasti riittävä rohkeus löytyy. Toisaalta rullikset ovat kätevät ihan jo perusluistelun harjoittelussa.

Yhteenvetoa:
Mitään erityisen uutta ei ole siis luvassa. Tosin akroliikkeitä tulen tekemään ulkosalla, ja tämä puoli kesän liikkumisista houkuttelee kieltämättä eniten. Vaikka jääharjoittelun vähäisempi määrä harmittaa hieman, toisaalta mahdollisuus panostaa muihin liikuntamuotoihin on oikeastaan ihan virkistävää vaihtelua.

Kuten todettua tuli, ns. kehonmuokkaushakuista liikuntaa ei tule olemaan. Kaikessa narsistisuudessani olen tyytyväinen kroppani nykyiseen ulkoiseen tilaan, joten turha stressaaminen jääköön pois. Tulevana kesänä liikutaan siis ihan hyvän fiiliksen kera ja sellaista tavoitellen. Myös lepo kuuluu osaksi harjoittelua. Ehkä pientä tavoitteellisuutta sittenkin on, nimittäin kunnon ylläpitäminen (hyvällä onnella parantaminen?) seuraavaa ”jääkautta” varten. Mutta tämä tavoite tulee olemaan stressitön ja toteutumaan ilman pakkoa. Kunnonkohottamisessa pyrtin satsaamaan myös hauskasta ajanvietteestä käyvään liikuntaan. Tällainen on esimerkiksi sulkapallo, mitä en kylläkään osaa pelata tosissaan. Itse asiassa pelaamiseni muistuttaa lähinnä erikoiseen koreografiaan pohjautuvaa tanssiesitystä.

Vaikka mitään huikeita uutuuksia ei ole luvassa, kieltämättä odottelen innolla kesää, joka toivottavasti tarkoittaa muutakin kuin räntäsadetta ja maksimissaan kymmentä lämpöastetta.



Tuota liikettä on tosiaan tullut harjoiteltua. Ehkä kesän aikana voisi yrittää saada hommaan vähän vauhtia ja jalat suoriksi? :D

Mukavaa keskiviikkoa kaikille!

2 kommenttia:

  1. Herran jestas valssihyppyjä yms. rulliksilla :O :O !!? VAU!

    VastaaPoista
  2. Kyllä se aluksi karmii, mutta sujuu pikku hiljaa :D Joskin aremmin kuin jäällä.. tosin en tiedä voiko niitä tehdä tavallisilla rulliksilla. Kyllä varmaan jos tulee alas ns. riittävän keskelle, eli ei etu- tai takakenoon? :O

    VastaaPoista