lauantai 3. helmikuuta 2018

Lisäravinteet ja terveystuotteet joita testasin tammikuussa

Vaikka olen ”perusterveellisen ruuan” kannattaja, myönnän ihan mielenkiinnosta kokeilleeni muutamia lisäravinteita. Siis jos ne ovat sellaisiksi luokiteltavissa. Superfoodeissa pysyttelen mieluummin lähiruuan puolella. Inkivääri ja vihreä tee eivät ole ihan naapuritilalta, mutta nämä taitavat jäädä eksoottisemmiksi tuotteiksi. Molemmista pidän lähinnä maun vuoksi. Tosin inkiväärin suhteen luulen, että jotain flunssaa ehkäisevää ja hoitavaa vaikutusta sillä tosiaan on. Tai sitten toimivuus löytyy korvien välistä. Lisää ajatuksia superfoodeista löytyy täältä.

Vaikka miten vannon etten haksahda kaupan tarjouksiin ihan joka tuotteen kohdalla, joskus heikkous iskee. Kiitos näiden tarjousten, myös erilaisia lisäravinteita yms. tulee kokeiltua. Tammikuun aikana uusia tuttavuuksia on tullut muutamia. Arviot tuotteista vaihtelevat. Kiitos skeptisyyteni, ei jatkoon menneet tuotteet eivät saa jatkoaikaa. En siis jää testaamaan vaikutuksia pidemmällä aikavälillä ellei tuotteen toimivuudesta ole pitäviä todisteita. Tästä syystä esimerkiksi kookosöljy on jäänyt kaupan hyllylle. Ihonhoidossa voisin tuotetta ehkä korkeintaan testata.

BCAA -juoma
Tätä on testattu pariakin merkkiä, kiitos tosiaan tarjousten. Hieman osaamattomana piti erikseen selvittää tuo nuotteja vastaava kirjainyhdistelmä. Kyse ei ollutkaan nuoteista eikä myöskään vitaamiinteista, vaan aminohapoista. Mitä tuo maaginen kirjainyhdistelmä sitten lupaakaan? Googlen avulias etsivät heitti useampia osoitteita. Kun kerran BCAA:n hyötyjä etsitään, Fitnesstukkuhan on varmasti luotettavin sivusto! Luonnollisesti mukana ei ole yhtään mainontaan, saati sitten kaunistelua.

Monimutkaisten ketjujen lisäksi aminohappoja on vapaassa muodossa. Yksittäisillä aminohapoilla on erilaisia ominaisuuksia ja funktioita kropassa, joista monet liittyvät parempaan suorituskykyyn ja treenitulosten kehittymiseen. Tästä johtuen eri muodoissa olevat aminohapot ovat suosituimpia tuotteita lisäravinnemarkkinoilla.
Kaikkien aminohappojen ominaisuuksien läpi käyminen on paitsi aikaa vievää myös irrelevanttia, kun halutaan keskittyä treenaaville henkilöille tärkeisiin vaikutuksiin. Keskitymme tässä artikkelissa niihin aminohappoihin, joilla on suurin vaikutus suorituskykyyn ja lihaskasvuun.”

Kuvahaun tulos haulle bcaa juoma juicy
Testissä oli siis tuo Lemon & Lime. Maku oli.. hirveä. 


Eli kulautan juoman, menen treenaamaan, niin johan alkaa lihasmassa lisääntymään! Tosin selviäisin kyllä ilmankin lihaskasvua. Hmm, voikohan kasvua säädellä juoman määrää muuttamalla?

Kahdeksasta välttämättömästä aminohaposta kolmella haaraketjuisella aminohapolla (BCAA) katsotaan olevan suurin vaikutus lihaskasvuun. Nämä kolme ovat nimeltään leusiini, isoleusiini ja valiini. Yksittäisistä aminohapoista juuri leusiinilla on ylivoimainen kyky stimuloida proteiinisynteesiä. Kaikki kolme kuitenkin toimivat synergistisesti ja antavat parhaan vaikutuksen yhdessä. Proteiinisynteesin stimuloimisen lisäksi BCAA ehkäisee väsymystä laskemalla aminohappo L-tryptofaanin pitoisuutta veressä.”

Jo vilisevät Olipa kerran elämä -sarjan kuvan mielessä! Ja kaiken lisäksi en siis väsyisi! Tämän juoman täytyy olla maailman paras idea! No, kuinka kävi? Kulautin juoman matkalla salillle. Kenties se olisi pitänyt juoda aikaisemmin, mutta ehkei pieni viive haittaa! Ensimmäiset tulokset ilmenivät jo viiden minuutin sisällä. Ei, takkini ei revennyt selästä eikä mitään Kippari Kalle -efektiäkään tullut. Sen sijaan juoman korkea kofeiinipitoisuus vaikutti. Silmät pysyivät hyvin auki, ja metroreissulla tuli luettua tenttikirjaakin pari aukeamaa. Salilla alkulämmittelyn aikana olo muuttui hivenen epämukavaksi. Siinä vaiheessa totesin, ettei aerobinen ja kofeiini sovi yhteen. Lopputulos: syke nousi, ja vessareissujen määrä kaksinkertaistui. Lihasmassa pysyi sen sijaan ennallaan. Huijarit! Jälkeenpäin selvisi myös, että näitä aminohappoja saa myös ravinnosta.

Toisaalta juomassa huokui sporttisuus, mikä osittain saattoi johtua siitä, että tölkit löytyivät urheiluravinteiden puolelta. Jos tölkit olisi asetettu esimerkiksi energiajuomien sekaan (joihin ne kofeiinipitoisuuden suhteen olisivat sopineet), ei teho varmastikaan olisi ollut samaa luokkaa. Mutta kuka nyt Rodeota litkisi ennen treeniä.. Yhteenveto: En ihan ymmärtänyt tämän juoman hienouksia, mutta varmasti se on maailman hienoin juttu.

Kookosvesi
Tästä on puhuttu jo pitkään! Kookosveden luvataan nesteyttävän ja tarjoavan ties mitä tärkeitä mineraaleja ja ties mitä. Jos normaalisti 2-3 euroa maksava pullo maksaa vain euron, pakkohan tällaista eliksiiriä on kokeilla!

Olin kieltämättä kuullut kehujen ohella myös lukuisia kauhutarinoita, jotka pääasiassa liittyvät makuun. Osa oli toisaalta todennut maun mitä parhaimmaksi. Eli se ei välttämättä ole ihan hirveää? Totta puhuen erityisesti palautumisen kannalta kaikki magnesiumia ja kaliumia sisältävä kiinnostaa. Vaikka banaani erityisesti kaliumin lähteenä on ollut lyömättömästi toimivin, voisihan sitä kokeilla muutakin?

Kuvahaun tulos haulle kookosvesi


No, miten kookosveden kanssa kävi? Pelokkaasti haistoin nestettä. Se ei haissut millekään. Lopulta uskaltauduin maistamaan. Maku oli.. erikoinen. Aivan kuin veteen olisi sekoitettu kookosesanssia ja sokeria. Suoraan sanottuna liian makeaa! Lihakseni eivät elpyneet eikä terveys huokunut kehostani. Olin ainoastaan yhtä kokemusta rikkaampi: Olin maistanut kookosvettä. Banaani taisi jäädä listan kärkeen.

Terve.fi -sivuston toteamuskaan ei tilannetta pelastanut: ”Markkinajätti Vita Cocon rahoittama tutkimuskaan ei pystynyt osoittamaan kookosvettä sen maagisemmaksi juomaksi kuin muitakaan.”

Soijaproteiinijauhe
Minähän joskus vannoin etten jauhopusseja ostelisi, mutta toisin kävi. Aluksi kokeilin suklaanmakuista proteiinijauhetta. Syy miksi skippasin heran on lähinnä laktoosi-intoleranssissa. Ei hätää, jätän yksityiskohdat väliin. Minua soijan maku ei tosiaan haittaa, mutta se suklaaseen viittaava esanssi ei oikein toiminut. Siitä huolimatta sorruin ostamaan sitä kahdesti, ennen kuin uskalsin vaihtaa maustamattomaan.

Kuvahaun tulos haulle leader soya protein


Maustamaton toimi banaanin kanssa hyvin. Nesteeksi laitoin esim. soijamaitoa, vettä, ja joskus laktoositonta maitoa. Banaanista tuli mukavasti hiilihydraatteja, jotka proteiinin kaverina auttoivat jaksamaan. Yleensä teen juomaa niin suuren määrän, että loppu menee palautusjuomana. Eli soijaproteiini kahden ensin mainitun sijaan osoittautui positiiviseksi kokemukseksi. Ja pakkauksessa vielä kehaistiin jauheen sisältävän BCAA:ta! Älkää ihmeessä kysykö osaanko oikeasti selittää tuon maagisen kirjainyhdistelmän hyödyt.. Ai niin, tämä toimi myös puuron seassa. 

Chia -siemenet
Näistä jos mistä on puhuttu! Proteiinia ja hyvä rasvoja riittää vaikka muille jakaa! Sisällön kuvaus lupasi mainoksissa niin paljon, että 32-vuotiaasta ruhostani lähtisi varmasti kymmenen vuotta pois! Ja koska hyvät rasvat tunnetusti tekevät myös aivoille hyvää, oletettavasti ÄO:ni nousisi MENSA:n vaatimiin lukemiin. Ihan realistiset odotukset vai kuinka?

Kuvahaun tulos haulle chia siemenet lidl

No, pienet, melkein mustat siemenet näyttivät jogurtin päällä lähinnä koristeilta. Chia -vanukas jäi tällä kertaa kertaa tekemättä, samoin monilla muillakin kerroilla. En tiedä oliko tuotteessa jotain vialla, sillä en tuntenut itseäni 22-vuotiaaksi, älykkäämmäksi tai muutenkaan vetreämmäksi. Peilistäkin toljotti sama, hieman huonosti nukkunut naishenkilö. Oletettavasti se olin minä.

Eli chia -siemenetkään eivät tehneet ihmeitä, eivät ainakaan yhdellä kertaa. Tosin olen hieman vastaanottavaisempi ravinteille, joista on mahdollista saada hyviä rasvoja. Toisaalta myönnän pitäneeni koostumuskesta. Vastoin kuten monet siemenet, nämä tuntuivat suussa rapeilta, ja täydensivät jogurttia mukavasti. Eli jatkoon pääsi.

Suuria pohdintoja
Kuten varmaan oli huomattavissa, olen hieman skeptinen mainostettujen lisäravinteiden suhteen, ja asennoidun niihin skeptisyyden ohella pilke silmäkulmassa. Pidemmän päälle uskon tavallisen terveellisen kotiruuan riittävän. Proteiinilisiä harrastan siksi, että päivittäinen energiamäärä ei ole vielä tavoitemäärissä, jolloin myös proteiinin määrä voi jäädä vähäiseksi. Pyrin kuitenkin maltillisuuteen, sillä proteiini yksistään ei riitä. En suoraan sanottuna viitsi perehtyä jokaiseen ravinteeseen täydellisesti, jolloin tietämykseni jää suurpiirteiseksi. Entisenä bioanalyytikkona sain sentään jotain tolkkua BCAA:n toiminnasta, mutta valaistuminen jäi saavuttamatta.

Kuvahaun tulos haulle homer simpson genius

Tätähän ei kenenkään pitäisi myöntää, mutta joskus sieltä urheiluravinnehyllyltä on vain niin kiva ostaa tuotteita. Ei tarvitse olla ravitsemus –ja liikuntatieteiden asiantuntuja ymmärtääkseen, etteivät esimerkiksi proteiinipatukat ole välttämättömiä. Ne vain ovat sellainen hauska lisä, ja monelle ”sallittu” karkin korvike. Toki tuotteiden tarpeellisuus riippuu lajista ja tavoitteista. Näin salitreenaajan ja taitoluistelijan yhdistelmänä en tarvitse lihasmassan kasvua tukevia tuotteita. Sen sijaan jaksamista ja palautumista tukevat ravinteet ovat tärkeitä, mutta kuten moni on huomannut, sellaisia on saatavilla myös ihan tavallisesta ruuasta. En kuitenkaan halua arvostella esimerkiksi intra -juomia joita salitreenaajat ilmeisesti harrastavat, sillä itse en niin sanotusti hyödy hyödyistä.

Kuvahaun tulos haulle homer simpson body building


Jos jotain olen ravinnon kanssa kikkailemisesta oppinut, niin ajoitus laadun ohella ratkaisee. Jos seuraavana päivänä on luvassa paljon rankempaa menoa, kannattaa hiilihydraatteja nauttia edellisenä päivänä. Näin lihasten glykogeenivarastot ehtivät täyttyä, ja ovat seuraavana päivänä käyttövalmiina. Toisin sanoen: tankki täyteen ajoissa. Kuitenkin on hyvä muistaa, että minun lajini sisältävät runsaasti myös aerobista treeniä, jolloin hiilihydraateille on käyttöä. Lihaskasvua tavoiteltaessa ravitsemus on jo toisenlaista. Loppuun mainittakoon vielä, että vaikka en kokenut BCAA -juomasta tai kookosvedestä hyötyväni, ei tarkoita etteikö joku muu voisi niistä hyötyä. Oli laji ja treenimäärä kuormittavuuksineen millainen tahansa, kokonaisuus ratkaisee. Lisäravinteet vaativat rinnalleen myös ns. oikeaa ruokaa. Näiden lisäksi kokonaisuutta rakentavat oikeanlainen ja monipuolinen harjoittelu, ja tietenkin lepo. 

Kuvahaun tulos haulle homer simpson resting

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti