lauantai 4. marraskuuta 2017

Treenipäiväkirja ja ongelmia suunnitelmallisuudessa

Lokakuu on vaihtunut marraskuuksi, mutta pimeän lisääntymisestä huolimatta treeni on jatkunut. Salin ja harjoittelun vuorottelu, tai ehkä enemmänkin rinnakkaisuus on jatkunut. Olen ollut uuteen tyyliin tyytyväinen, ja kokenut näiden tukevan toisiaan. Aivan tyytyväinen en kuitenkaan ole, sillä joitain tavoitteita on vielä saavuttamatta. Kyseessä ei siis ole niinkään harjoitteluun tuloksiin liittyvät tavoitteet. Käytännössä ja harjoittelun sisällössä sen sijaan olisi vielä parantamisen varaa. Ehkä tämä on todellisuudessa vain huono selitys, mutta usein todella haaveilen siitä, että joku ammatti-ihminen suunnittelisi selvän viikko-ohjelman niin salille kuin jäälle. Ja mielellään näiden ulkopuolellekin. Miksi en itse voi suunnitella ja noudattaa laadittuja suunnitelmia? Ilmeisesti itseeni kohdistuva auktoriteetti ei ole kovin tehokasta. Otanpa esimerkiksi tämän viikon liikkumiset. Itse asiassa tämä viikko oli hieman poikkeuksellinen graduseminaarien vuoksi. Esimerkiksi tiistain jäävuoro jäi väliin, samoin maanantain. Opiskelu häiritsee..

Kuvahaun tulos haulle Homer Simpson studying

Maanantai: pieni juoksulenkki (n. 20 min.), keskivartalotreeni (vajaa 15 min.) (vatsa-selkä-kylki) sekä masokistinen momentti hierontarullan kanssa.

Tiistai: Vajaan 1,5 tunnin salitreeni ennen seminaaria. Illalla perinteinen keskivartalotreeni.

Keskiviikko: Aamupäivällä parin tunnin salitreeni. Suuri osa ajasta meni aerobiseen (kuntopyörä) ja samalla tenttilukuun. Tällä kertaa tuli leikittyä taas crossfit -radalla ja tehtyä hyppyharjoituksia. Kokonaisuudessaan aerobinen oli suuremmassa osassa. Laitteissa tuli käsiteltyä yläselkä, rinta, vatsa ja selkä. En kuitenkaan päässyt kärrynpyöriä tekemään, sillä nyrkkeilijät olivat varanneet salin. Ne kökkelöt! Iltasella jätin keskivartalotreenin vastoin tapojani lyhyemmäksi.

Torstai: Ei sinne salille viitsinyt enää lähteä.. klo: 14 pääsin tauon jälkeen jäälle (vajaa tunti). Harvinaisen hyvin meni! Illemmalla balettiharjoitteita siinä toivossa, että jalkojen ojentaminen sujuisi edes joskus. Lisäksi tällä kertaa joukkoon kuului tuttu keskivartalotreeni.

Perjantai: Tehopäivä! Aamupäivällä salilla reippaasti aerobista ja hyppyharjoituksia. Laitteissa käsittelyn alla oli jälleen yläselkä, hauikset sekä olkapäät. Jälkimmäisestä en tykkää.. Salin jälkeen oli sopivasti jäähdyttelyaikaa, minkä jälkeen oli aika pinkaista jäälle. Ei mennyt ihan nappiin, mutta ei hätää. Oli hauska treenata uudessa paikassa!

Lauantai: Lepo!

Mikä oli hyvää?
Vaikka jäälle pääsi harvemmin, sain ujutettua sopivasti hyppyharjoituksia mukaan. Erityisesti kierroshyppyharjoitukset olivat hyödyksi! Aikaisemmin jäävuorojen jääminen pois oli miltei shokki, mutta nyt olen ilmeisesti oppinut muokkaamaan jään ulkopuolisen harjoittelun sellaiseksi, että pieni lisätauko ei haittaa. Salilla olen tyytyväinen siihen, että olen onnistunut harvinaisen ahkerasti todella treenaamaan ylävartalon lihaksia, myös sellaisia joiden harjoittamisesta en suoraan sanottuna pidä. Olkapäät kuuluvat tähän, samoin rinta.

Kuvahaun tulos haulle Homer Simpson gym workout

Lisäksi olen ollut tyytyväinen siihen, että vähintään kerran tai kaksikin viikossa olen onnistunut hyödyntämään crossfitrataa. Uutena tuttavuutena oli boksi, jonka päälle hyppelin muutama kertoja. Tosin vain 50 cm:n korkuisen.. en uskaltanut kääntää boksia korkeamaksi, sillä pelkäsin kapoisemman puolen keikahtavan nurin. Lisäksi tein pari ”lenkkiä” apinaradalla jalkojen varassa roikkumista unohtamatta! Myös aerobinen on sujunut hyvin, kiitos tenttikirjan jonka avulla jaksaa polkea.

Mitä voisi parantaa?
Vaikka mitä! Edelleenkin viikkosuunnitelma on liian ”puuromainen”. Aina täsmällisyys kohdistuu käsien treenaamiseen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että en tee joka kerta jokaista harjoitetta, vaan vaihtelen kohdelihaksia eri kerroilla. Sen sijaan jalkatreeni tahtoo aina jäädä pois, vaikka kerran viikosssa niihinkin voisi panostaa. Aerobinen tuppaa venähtää liian pitkäksi. En näe ongelmaksi niinkään liiallista reuhtomista (en myöskään väheksy), vaan vaihtelevuuden puutteen. Tämän vuoksi olisi ihana saada ammattilaisen tekemä viikkosuunnitelma.

Vaikka jäällä olen hieman järkevöitynyt, edelleenkin harjoittelutyylissä on samat ongelmat. Torstaina sain axelin menemään harvinaisen hyvin. Perjantaina muutama onnistui myös hyvin, mutta sitten tuli takapakkia. Lopettamisen sijaan jatkoin, jatkoin ja jatkoin. Lopputuloksena koko tekniikka katosi ja sain hakea sitä tovin.. Miten tämä olisi ollut vältettävissä? Olisin voinut hypätä ne kolme axelia ja siirtyä esimerkiksi tulppiin. Mutta ei! Tai sitten olisin voinut tehdä yhdistelmä yksöishypyistä erilaisista lähdöistä. Mutta ei. Kaikk tämä tuli mieleen jälkeenpäin... Tämän vuoksi kaipaisin jäällekin valmista viikkosuunnitelmaa.

Kun samoja virheitä toistaa kerta toisensa jälkeen, sitä väkisinkin kyseenalaistaa viisastumisen mahdollisuutta. Kuitenkin haluan uskoa sellaiseen, joskin hidastempoiseen. Muuttaisiko valmentajan tai pt:n (personal trainer) apu asioita? Ikävä tunnustaa, mutta lopullinen muutos lähtee asianomaisesta itsestään. Tämä taitaa koskea myös minua. Olen kuullut jossitteluja siitä, miten pt:n tuki saisi muutoksen todella käyntiin. Joskus näin käykin, joskus ei. Minun kohdallani kyse ei ole siitä, ettenkö tekisi, vaan siitä miten tekisin järkevästi. Mutta miten onnistuneesti seuraisin annettuja ohjeita.. Ehkä juuri tämä osuus on syynä siihen, miksi en ole ottanut yhteyttä henkilöihin jotka voisivat auttaa. Suurin epävarmuus ei liity kehittymiseen ja onnistumisiin, vaan kykyyn seurata annettuja ohjeita. Ehkä ongelman tiedostamisen voi kääntää edes jonkinlaiseksi vahvuudeksi? Toivottavasti..

Kuvahaun tulos haulle mistakeOppiiko niistä virheistä joskus...

Yhteenvetoa..
Vaikka haasteiden osuus jäi suuremmaksi, en aio heittää kirvestä kaivoon, en ainakaan kehittymiseen uskomisen suhteen. Tarvitseeko aina kehittyä? Kyllä, mutta mitä se kehittyminen tarkoittaa? On selvää, että tässä vaiheessa erityisesti jäällä kehitys ei ole yhtä nopeaa kuin alkuvaiheessa. Salilla se nk. kuherruskuukausikin alkaa olla ohi, eli mahdollinen kehitys on hidasta. Itse näkisin kehittymisen pieniksi asioiksi, ja toisaalta myös harjoittelun kehittymiseksi. Haluan oppia harjoittelemaan paremmin ja järkevämmin. Lisäksi mahdollista kehitystä on parempi arvioida pidemmällä aikavälillä. Yhtenä päivänä rautaa ei nouse 20 kg:aa enemmän kuin eilen. Sen sijaan pari yritystä viidellä lisäkilolla vastuksessa ei ole mahdottomuus. Jäällä puolestaan on hyvä huomioida jokainen edes vähän lähemmäksi mennyt yritys, lisääntynyt vauhti askeleissa sekä pari lisäkierrosta pirueteissa. Kaikki tämä on edistymistä. Itse asiassa jo se, että motivaatio harjoitella on edistymistä.

Kuvahaun tulos haulle make a plan

Harjoittelu tuloksineen ja fiiliksineen käy läpi erilaisia kausia. Nyt sellainen ”tasapaksu” kausi on niin jääharjoittelussa kuin salitreenissä. Ehkä jossain vaiheessa taas tulee pieniä, mutta selkeitä hypähdyksiä ylöspäin. Miten siis tästä eteenpäin? Ilmeisesti mahdolliset viikkosuunnitelma eivät synny vain suunnitelmien tekemistä suunnittelemalla. Olen päässyt viikkosuunnitelmissa aerobisten ja käsitreenien tasolle, mutta paljon olisi tehtävää. Ohjeita ja neuvoja otetaan vastaan! Ehkä todellisuudessa koko homma ei ole edes vaikeaa, mutta jostain syystä teen siitä vaikeaa. Nyt on siis aika katsoa peiliin.. Ja kenties ottaa kynä käteen. Eli ensimmäiset suunnitelmat ovat pitäneet, mutta nyt pitäisi päästä suurpiirteisestä mallista tarkempaan. 

Ja tavoitteita..
Ensi viikon tavoitteena olkoon saada yksi päivä jalkatreenille, tosin siinä määrin että kävelyky on tallella seuraavanakin päivänä Pidemmät ja lyhyemmät aerobiset voisi jakaa esimerkiksi tyyliin puolet ja puolet. Jäällä taas.. tästä tulee vaikeaa! Samalla harjoituskerralla panostan korkeintaan kahteen hyppyyn, muita voi tehdä muutaman toisto verran. Nyt tuli kova tavoite! Ja toinen paha: yhtenä harjoituskertana viikossa panostan seisomapiruetteihin. Ja vielä yksi masokistinen tavoite: kerran viikossa ”hyppymäisiä” askelia molemmin puolin. Nyt tuli minun kaltaiselleni, muutosten suhteen saamattomalle niin kovat tavoitteet, että saa nähdä miten viikko sujuu! 

Mukavaa viikonloppua kaikille ja tsemppiä treeniin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti