maanantai 27. marraskuuta 2017

Sinivalosuodattimesta apua nukahtamiseen?

Syksyn ”terveysprojekteista” yksi tärkein ja kieltämättä haasteellisin on ollut nukkumiseen panostaminen. Olen periaatteessa iltauninen, mutta jos nukkumaanmeno viivästyy tietyn kellonajan yli, vaikeutuu nukahtaminen. Minulla ihanteellisin aika lienee viimeistään yhdeltätoista, mieluummin aikaiseemin. Valitettavasti lähes joka ilta ”myöhästyn” 15-20 minuutilla, mutta kehun itseäni jokaisesta yksittäisestä minuutista joilla saan nukkumaanmenoa aikaistettua.

Kuvahaun tulos haulle homer simpson sleeping

Rutiinit ovat minulle tärkeitä, ja ne rakentuvat (noloa myöntää!) iltapalan ympärille. Vielä nolompaa on myöntää, että iltapala on aina sama. Vaihtelunhaluttomuuteni liittyy lähinnä suhteeseeni ruokaan. Samat maut kelpaavat päivästä (tai illasta) toiseen, kunhan nälkä lähtee ja pysyy poissa yön yli. Tai sitten ne samat maut ovat osa rutiineja? No, ei se ilta pelkkkää tankkausta ole. Iltoihin kuuluu myös lukemista ja käsityöprojektien tekemistä. Valitettavasti myös tv:n toljottamista, minkä kyllä tiedän olevan huono vaihtoehto unensaannin kannalta. No, tieto ei aina yllä käytännön toimintaan.

Projektia vauhdittamaan latasin ihan testauksena puhelimeeni sovelluksen, joka muutta illalla näytön värit punaiseksi. Melatoniinin erittymistä häiritsevä sininen valo saa siis luvan poistua. Samaan aikaan kuitenkin jatkan projektiani nukkumaanmenon aikaistamisen suhteen. Erityisesti sellaisina ajankohtina joina graduun liittyen on luettava viestejä, tahtoo sähköpostien tarkastaminen siirtyä turhan lähelle nukkumaanmenoaikaa. Ja sitten ne lukuisat herätyksen tarkistamiset.. 

Kuvahaun tulos haulle homer simpson computer
Tietokoneen tai puhelimen näytön sininen valo ei ole paras apu nukahtamiseen..
 

Vaikka tietokoneen käytön lopetan yleensä klo: 19:ään mennessä, ajattelin tarkastella josko koneen näytön voisi säätää ilta-aikaan punaiseksi. Näky on varmasti hieman erikoinen, mutta tuskin siitä haittaakaan on.

Kuvahaun tulos haulle sinivalosuodatin puhelin
Käytännössä ruutu alkaa näyttää tältä. 

Onko nukkumaanmenoajan aikaistamisella ollut vaituksia? Pakko myöntää että on! Tosin kuulun siihen (käsittääkseni) normaaliin ryhmään, joka saattaa ajoittain nukkua huonosti. Joskus illalla tulee nautittua liikaa nesteitä, ja sehän kostautuu! Joskus taas koen yön juuri oikeaskti ajaksi käydä läpi kaikki mahdollisimman stressaavat aiheet. Se perinteinen siis. Nämä asiat olen kuitenkin unimäärän yltäessä kahdeksaan tuntiin:

  • Kroppa kerää yhtä herkästi nestettä
  • Yleinen vireystila on parempi
  • Treeni luistaa paremmin
  • Aikaansaamattomuutta ilmenee vähemmän
  • Keskittymiskyky on parempi
Kuvahaun tulos haulle Homer simpson winner
Kahdeksan tuntia kannattaa!!

Mitään uutta ja yllättävää listalla ei taida olla. Tosin sen voisi mainita, että peilikuva näyttää myös vähän vähemmän pelottavalta paremmin nukutun yön jälkeen. Mainittakoon kuitenkin, että puhelimen osuus nukkumaanmenoajan aikaistamisen ongelmissa on oikeastaan aika pieni. Kun luen kirjaa, erityisesti mieleenkiintoisten kirjojen kohdalla unohdan katsoa kelloa. Kas kummaa, kaksikymmentäminuuttinen onkin saattanut kaksinkertaistua! Asiahan olisi korjattavissa esimerkiksi muistutusäänellä tms., mutta arvatkaa vaan saanko koskaan laitettua moista?

Kuvahaun tulos haulle Homer simpson too difficult
Se vain on niiiiiin vaikeaa!!

Nuo riittävän unensaannin edut ovat kuitenkin osoittautuneet sen verran arvokkaiksi, että taistelu sellaisten puolesta saa jatkua. Minä kuulun siihen hitaaseen ja jähmeästi muokattavaan porukkaan, joka tarvitsee muutoksille aikaa. Toisaalta olen myös huomannut, että erilaiset ”huonoon suuntaan” ajautumiset tapahtuvat myös hitaasti. Mitä aikaisemmin tällaiset muutokset huomaa, sitä nopeammin ne ovat korjattavissa. Lisäksi pilkon tavoitteeni hyvin pieniin osiin. Silloin niitä on helpompi myös saavuttaa.


Kuinka paljon yöunet vaikuttavat sinuun ja seuraavaan päivääsi?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti