torstai 23. marraskuuta 2017

Onko kuntosalilla harjoittelemisesta ollut hyötyä?

Nyt salitreenin ja jääharjoittelun yhdistämistä on jatkettu pidemmän aikaa. Onneksi tuo järjestelmällisyys alkaa kehittyä, mistä olen todella tyytyväinen. Olen vähentänyt pidempiä aerobisia, mikä kohdallani tarkoittaa puolta tuntia tai enemmän. Minulle tuo määrä riittää oikein hyvin. Kenties aikani pidempien juoksu- tai pyöräilyreissujen harrastajana ovat ohi, tai ainakin tauolla. Taitoluistelu tahtoo lajina olla sitä sorttia, että harjoittelun intensiivisyys vaihtelee paljon. Kisaohjelma on tällaisesta erittäin osuva esimerkki, sillä siihen vajaaseen kolmeen minuuttiin mahtuu paljon vaihtelua. Varsinainen HIIT-treeni jos minulta kysytään!

Tällä viikolla suunnitelmallisuus jääharjoittelussa sai hieman takapakkia. Tuo ”naapurin” halli jossa harjoittelen yleisövuoroilla pari kertaa viikossa on tämän viikon suljettuna. Tänään taas joudun/pääsen hampaanpoistoon, mikä ensinnäkin sijoittuu yhden mahdollisen jäävuoron päälle. Huomenna olisi mahdollista harjoitella, mutta en jostain syystä uskalla suunnitella menemistä yhtikäs mihinkään.. Onneksi tällä kertaa poistuu vain yksi hammas, ja yläleuasta. Todennäköisesti se lähtee siis nätisti ilman paloittelua. Pitännee koputtaa puuta... Seuraavan kerran pääsen jäälle vasta perjantaina, mutta ensi viikon pitäisi olla jo normaali.

Korvaavuutta salitreenistä?
Kuten olen aiemmin todennut, minun kohdallani salitreeni ei tarkoita pelkkää laitteissa harjoittelua. Hyppy- ja voimisteluharjoitteilla ei tietenkään korvata jääharjoittelua, mutta ainakin oman kokemuksen pohjalta olen ne todennut toimivaksi tueksi. Toisaalta ylävartalon treenaaminen auttaa erityisesti hartioiden käytössä, millä onkin tärkeä rooli kaikissa elementeissä. Harjoitteita ylävartalolle löytyy täältä.

Hyppyharjoitteet
Tänään esimerkiksi aamupäivällä panostin erilaisiin hyppyharjoituksiin. Muutamia hyppyharjoituksia löytyy täältä. Lisäksi joukkuun mahtui tietenkin erilaisia kierroshyppyjä sekä axelia ”kuivalla”. Lisäksi vaakaliu'un ja muiden liukujen asentoa voi harjoitella kätevästi. Askeleita ja perusluistelua sen sijaan on haasteellisempi harjoitella muuten kuin jäällä tai rullisten kanssa.

Kuvahaun tulos haulle stag jump

Voimisteluliikkeitä piristykseksi!
Harjoittelen tilojen salliessa (eli kun ovat vapaana) mm. kärrynpyöriä molempiin suuntiin ja välillä yhdellä kädellä. Lisäksi yritän enemmän tai vähemmän sinnikkäästi kokeilla käsilläkävelyä. Tällä hetkellä ei vielä montaa askelta oteta.. Myös nousuja siltakaadosta sekä käsilläseisonnasta siltakaatoon tulee kokeiltua. Ennen kuin joku erehtyy kehumaan liikaa, tarvitsen seinää henkiseksi ja fyysiseksi tueksi.. Mutta kunhan pääsen vähän pehmeämmälle alustalle, onkin aika kokeilla ilman seinää! Vaikka viime tiistaina ikäännyin taas yhdellä vuodella, on monia temppuja jotka olisi niiiiin siisti oppia! Tällaisia ovat mm. puolivoltti, flikki ja kärrynpyörä aerial -tyyliin. Jep, minä en kasva aikuiseksi..

Kuvahaun tulos haulle lisa simpson gymnastics Tuollaista hellää valmentajaakin tarvitaan?

Notkeusharjoittelu
Notkeusharjoittelu sujuu niin kotona kuin salilla, mutta jälkimmäisessä on hieman enemmän apuvälineitä käytettäväksi, ja tietenkin riittävän kokoinen peili josta voi tarkastella ojennuksia ja myös kehittymistä. Olen viimeinkin terästäytynyt ”spiraalin”/sivuspagaatin harjoittelussa. Edelleenkin notkeudessani liikenne on aika yksisuuntainen, mutta pientä edistystä on sentään tullut! Siltojen ja ylipäänsä selän taivuttamisen kanssa yritän olla hieman säästäväisempi, sillä selkäni ei välttämättä pidä liiallisesta ääriliikkeiden harjoittelemisesta. Tosin vastapainoksi yritän myös harjoitella erilaisia selän ”kyyristämisliikkeitä”, mitkä eivät muuten olleetkaan niin helppoja!

Kuvahaun tulos haulle spagat practise cartoon Se heikompi suunta, minulla ainakin..

Yksi lempparini ”apuvälineistä” on puolapuut. Niissä pystyy hyvin harjoitella spagaattivenytyksiä ja erilaisia jalanheittoja. Uusi suosikki onkin ollut jalanheitto niin, että lattian sijaan tukijalka puolaluilla. Asento on hieman raskas roikkumisen vuoksi, mutta harjoite käy mukavasti niin ylä- kuin alakroppaankin!

Koska tuo yliopiston punttis on tosiaan varsin monipuolinen, ohjeisharjoittelusta saa myös monipuolista. Olen pitänyt erityisesti siitä, että pelkkään lihastreeniin laitteissa ei tarvitse tyytyä. Erilaiset juoksuharjoitteet olisivat kieltämättä hyvä lisä ja onnistuisivat saleissa, mutta myönnän etten ole saanut aikaiseksi kokeilla. Jonain kauniina päivänä pitäisi tehdä pitkän tauon jälkeen erilaisia koordinaatioharjoituksia, ts. askellusharjoituksia. Tänään selviääkin miten salilla leikkiminen on auttanut jäävuorojen jäätyä vähemmälle.


Mukavaa torstaita kaikille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti