sunnuntai 15. lokakuuta 2017

Salitreenin aloittaminen: Se onnistui!!

Se todellakin onnistui vaikka toisin uskoin! Uskaltauduin kokeilemaan kuntosalia (kiitos opiskelijakalenteriin piilotetun kupongin) ja hankin treenin päätteeksi puolipäiväkortin! Nyt kun sää ovat suorastaan hemmotelleet ainakin meitä pääkaupunkiseudulla asustelevia, kortin hankkiminen ei todellakaan kaduta. Jos aivan rehellisiä ollaan, pidän enemmän ulkoilusta kävellen, juosten, pyöräillen, kierien tai esimerkiksi kuperkeikkoja tehden. No, paria jälkimmäistä en ole testannut. Vielä. Mutta koska päivittäiset syyssateet ovat tehneet ulkona liikkumisen ihan pikkiriikkisen epämukavaksi minunlaiselleni hienohelmalle, kuntopyörä, stepperi ja crosstrainer ovat olleet toimiva vaihtoehto.

Kuvahaun tulos haulle rainy day

Miten treenaaminen sujunut?
Olen pyrkinyt matelemaan salille mahdollisimman aikaisin, mutta edelleenkin liian myöhään. Jostain syystä ehtiminen paikan päälle oikeasti hyvissä ajoin ollut hankalaa, mutta kenties kehityn. Tällä hetkellä sellainen selkeä treenisuunnitelma on vielä tekeillä, mutta runko on ollut seuraavanlainen:

20-30 minuuttia aerobista (kattaa myös lämmittelyn)

Lihasryhmien (toistaiseksi yläkropan ja käsien) treenaamista.

(muutama hyppyharjoitus uskalluksen mukaan)

(Crossfit -”radalla” leikkimistä, eli ”apinarataa” edestakaisin ja voimailuharjoituksia vähitellen monipuolisuutta lisäten)

n. 10-15 minuuttia jäähdyttelyä.

Loppuvenyttelyä

Kuvahaun tulos haulle gym workout cartoon
Totta puhuen juoksumatto pelottaa vieläkin..

Toistaiseksi aikaa koko settiin on mennyt päälle tunnista puoleentoista tuntiin, eli aloittamista on todellakin hyvä aikaistaa. Mokoma aamut ylinopeine ajanjuoksuineen..

Mahdollisia tavoitteita: ylävartalo, ketteryys ja järjestelmällisyys
Hyppyjen sujuvuutta ajatellen, vastoin ennakko-oletuksia pyrin kehittämään ylävartalon ja käsien lihaksia. Vaikka jalkoja tarvitaan paljon, olen viimeinkin hyväksynyt ylävartalon käytön olevan liian heikkoa. Pelkkä lihasten harjoittaminen ei kuitenkaan riitä, vaan on tehtävä myös hyppyharjoitteita siten, että ylävartaloa todellakin käytetään. 

Kuvahaun tulos haulle homer simpson gym

Lihasvoiman- ja kenties massankin kehittämisen ohella pyrin myös hyödyntämään (toivottavasti) lisääntyvää lihasvoimaa. En siis halua tyytyä pelkkään raudan nosteluun, vaan myös käytännön hyötyihin. Käytännössä tämä tarkoittaa lisää temppuilua crossfit-radalla sen mukaan, uskallanko siirtyä kuntolaitteiden takaa piilosta leikkimään radalle myös silloin, kun nuoret herrat ovat siellä kilvoittelemassa itsensä ja kanssatreenaajien kanssa.

En siis oikeasti meinaa uskaltaa mennä harjoittelemaan paikkaan jossa on yksikin henkilö harjoittelemassa (tai räpläämässä puhelintaan)! Ja tämä pätee siis mihin tahansa treenipaikkaan. No, nyt on hyvää aikaa opetella julkisempaa harjoittelua. Todennäköisesti muita paikalla olevia ei voisi vähempää kiinnostaa mitä touhuan (ellen oikeasti häiriköi), mutta jostain syystä odottelen sormella osoittelua ja nauruun purskahduksia. Ai miten vanha olinkaan? Täytän piakoin 32 vuotta..

Kuvahaun tulos haulle homer simpson scared

Ja sitten jotain järjestelmällisyyttä! Toistaiseksi jalat ovat huomioimatta, mutta toisaalta tuo polkeminen käy kyllä reisilihaksiin varsin mukavaksi, samoin stepperin kanssa. En kuitenkaan tähtää lihasten kasvuun, vaan voiman lisäämiseen. Joudun siis hieman selvittelemään millaiste harjoitteet ja laitteet ovat järkevät vaihtoehto. Todennäköisesti pysyttäydyn jalkojen treenaamisessa tuossa kerta viikossa -tahdissa, sillä hyppyharjoitukset sekä jääharjoittelu kuormittavat lihaksia riittävän tehokkaasti. Ehkä tärkeämpää on oppia jalkojen ja ylävartalon yhteistyötä.

Aerobinen kuuluu tosiaan jokaiselle kerralle, mutta pituus vaihtelee hieman. Yksi suure puute kuitenkin on, nimittäin sykettä nostavat harjoitteet. Totta puhuen spurtit ovat olleet helpoin (ja v-mäisin) ratkaisu, mutta salilla on suoraan sanottuna ole päässyt alkuun. No, välillä voisi polkea nopeammin, mutta olenko saanut sellaista aikaiseksi?? No en.

Kysymys alan ammattilaisille: Millaisia sykettä nostavia harjoitteita salilla kannattaa tehdä? Mieluummin siis sellaisia, joissa en ole vaaraksi ympäristölle.. Ratkaisu on varmasti jokin äärimmäisen yksinkertainen harjoite, mutta jostain syystä aivoni ovat lyöneet tyhjää.

Entä ne ryhmäliikuntatunnit?
Ryhmäliikuntaan en ole vielä uskaltanut mennä, mutta kenties tämänkin pelon kohtaan. Mikä siinä on pelottavaa? Liian pitkä tarina ja liikaa avautumista.. säästän vuodatuksen toiseen tekstiin. Vastauksena sykkeennosto voisi olla HIIT, mikä kuulostaa hengenvaaralliselta. Bodypumpia olen miettinyt, mikä tosin kuulostaa myös henkiinjäämistaistelulta.

Kuvahaun tulos haulle marge simpson gym

Kahvakuulailu voisi mennä, siis ensimmäisen kahden minuutin ajan. Tanssilliset tunnit kuulostivat kivolta, mutta valitettavasti kellonajat ovat harmillisesti iltapuolella. Pilates ja jooga voisivat olla hyväksi, mutta sinne tarvitsen jonkun joka pakottaa minut kokeilemaan. Minulla ei siis ole mitään näitä harjoittelumuotoja vastaan. En vaan saa aikaiseksi kokeilla rauhallisemman temmon harjoituksia kehonhuollosta puhumattakaan.

Otan mielelläni suosituksia ja vinkkejä vastaan!

Yhteenveto:
Kaiken kaikkiaan muutama kerta salilla on ollut erittäin positiivinen kokemus. Treenivaatteita taidan tarvita hieman lisää, mikä tilastollisen todennäköisyyden perusteella tulee olemaan pitkä ja hidas projekti. Treenikertojen määrä on hyvä miettiä etukäteen, sillä innostun herkästi käymään vähän turhankin aktiivisesti. Eli sama juttu kuin jäävuorojen kanssa. Luulen tuo maaginen numero neljä antaa vastauksen tässäkin, eli neljästi viikossa. Ehkä jonkun korvaan määrä voi tuntua suurelta, mutta ajatuksena onkin jaotella harjoittelu niin, että väsymys ei yllätä. Voi kun opiskelun kanssa voisi toimia samoin..

Operaatio salitreeni on siis lähtenyt mukavasti liikkeelle, mutta samalla vaatii muokkailua. Viikkosuunnitelmat ja treenikertojen sisällöt saavat muotoutua vähitellen, mutta toki pienten runkojen kera. Koska harjoittelu eri painovastuksilla käy helposti kuormittavammaksi kuin välineetön harjoittelu, kuuntelen kehoani ja muodostan suunnitelmat tuntemusten mukaan. Jos lihakset antavat ymmärtää että ylimääräistä lepopäivää kaivataan, saa jokin muu lihasryhmä tai esimerkiksi tekniikkaharjoitteet astua estradille. Jokaisen tavoitteen voisi kiteyttää seuraavanlaisesti: Tarkoitus on kehittyä, ei hajottaa. 

Mukavaa päivää kaikille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti