lauantai 9. syyskuuta 2017

Treenipäiväkirja muutamalta päivältä: jäätreeniä, hölkkää ja temppuilua

Millaisia treenipäiviä tässä sitten vietetäänkään? Myönnän olevani huono kirjaamaan tarkkoja tietoja, mikä ei liioin helpota järjestelmällisyyden kehittymistä. Kiitos opiskelun, aivan säännöllisiä viikkojärjestyksiä ei ole mahdollista tehdä, mutta onneksi jotain voi suunnitella. Vaikeinta omatoimisessa treenissä on saada aerobiset ja ylävartalon treenit hoidettua riittävän tasaisin väliajoin. Jälkimmäinen lienee vaikeinta, sillä ylävartalon treenaaminen ei ole vielä muuttunut rutiiniksi. Käytännössä homma toteutuu kotosalla. Apuvavälineinä toimivat mm. punnerruskahvat, vastuskuminauha sekä 12 kg:n kahvakuula. Urheilupuistossa assisteeraavat puolestaan renkaat, dippipunnerrustangot sekä leuanvetotanko. Niin, ja tanssitanko! En osaa laskea sitä treenivälineeksi, sillä tanko on enemmänkin temppuilua varten vaikka lihasvoimaa kehittääkin. Aerobisen asetteluun vaikuttaa taas mahdollinen jäätreeni ja toisaalta "koulupäivän" pituus. Totta puhuen kovin myöhään en saa itseäni juoksulenkille.


Kuvahaun tulos haulle clock too late

Viime viikolla alkoi toisaan opiskelukin, minkä vuoksi maanantaina ja tiistaina liikkuminen jäi vähemmälle. Maanantaina sain itseni tosin juoksulenkille, mutta tiistai oli leppoisampi. Keskiviikosta perjantaihin oli sen sijaan aktiivisempaa. Treenin ohella jokaisena päivänä hyötyliikuntaa kertyy puolesta tunnista tuntiin. 

Keskiviikko:
- Jäätreeniä n. 1h 20 min. 
- Kotona keskivartalotreeni (jokapäiväinen pienten muutosten kanssa) + kädet (kahvakuulalla vähän ja vastuskuminauhalla, tavoitteena hauikset ja olkapäät), yhteiskesto n. 35-40 min. 

Torstai:
- Jäätreeniä tunnin verran, tänään tökki!
- n. vajaan puolen tunnin hölkkäreissu
- keskivartalotreeni ja punnerrusyrityksiä, 20-30 min. (??)

Perjantai:
- Jäätreeni n. 1h 15 min. Tänään jaksoi paremmin!
- Keskivartalotreeni, vähän kahvakuulan nostelua (tosi vähän!), samoin vastuskuminauhan kanssa pelleilyä
- Temppuilua punnerruskahvoilla, kivaa oli! n. 30 min.

Kuvahaun tulos haulle figure skates

Vasemman kintun pohje on antanut sen sortin informaatiota, että tänään hyppelyt jäivät sikseen. Luistimet pysyvät odottamassa huomiseen asti, ja treeniaika on lyhyempi (45 min.). Tälle päivälle tuli lyhyt juoksulenkki ilman mäkitreeniä. Osasyy: sade. Olen sen verran hienostelija etten tykkää juosta kuran keskellä. Mikäli sää suosii, huomenna sama lenkki mutta mäkitreenin kanssa.

Jo nyt voin myöntää, että erityisesti aerobiseen liittyvien tavoitteiden suhteen joudun hieman löysäämään. Jäätreeni vie sen verran energiaa, että kroppa ei jouda palautua jos viikolle lykkää liian monta aerobista. Tosin niidenkin kanssa voi hieman kikkailla, eli jokaisen kerran ei tarvitse olla yhtä pitkäkestoinen. Torstaina jätin mäkitreenin vähemmälle, eli lyhyemmän reissun päätteeksi jolkottelin mäen ylös ja alas ilman lisätoistoja. Mahdollisista epäilyistä huolimatta vähennys oli taktikoitu, ei siis laiskuusperäinen. Koska skippasin ne perinteiset kuusi mäkispurttia, perjantain jäätreeni (joka oli taas hyppytäytteinen) ei kärsinyt liikaa. 

Menikö kaikki täydellisesti, vai voisiko jotain parannella?
Ei suinkaan, kaikkihan meni täydellisesti ja paremminkin! *tekee välittömästi U-käänöksen* Hyvä on, jäätreenin sisällön olisi voinut rakentaa paljon fiksummin. Taas kerran homma oli kaikilla kerroilla liian hyppypainotteista, mistä syytän etenemistä kaksoisritissä- ja flipissä. Vika ei luonnollisesti siis ollut minussa. 

Mitä olisin voinut tehdä toisin? 
Onneksi vastaus on yksinkertainen. Torstaina olisi kannattanut panostaa perusluisteluun, askeliin, liukuihin ja piruetteihin. Hypyt olisi kannattanut jättää vähemmälle keskittymällä esimerkiksi vain kahteen hyppyyn neljän sijaan. Tämä on taas niitä hetkiä kun olisi ihana saada valmentajalta jokin viikkoaikataulu. No, ensi viikolla saan uuden mahdollisuuden toimia viisaammin. 

Miksi sitten on niin himskatin vaikeaa treenata järjestelmällisesti? Syy on yksinkertainen: innostuminen. En ole ainoa joka tykkää hyppiä. Valitettavasti hypyt ovat elementeistä fyysisesti raskaimpia, eli kroppa vaatisi hieman palautumisaikaakin. Toivon kuitenkin oppivani asettamaan harjoiteltavat elementit niin, että lopputulos pysyisi voiton puolella. Tottahan toki huonoja päiviä löytyy, eli tuon torstain kaltaisia. Asiaan vaikutti myös suurella todennäköisyydellä huonosti nukuttu yö, eli kaikkea ei ole menetetty. Ensi viikolla siis fiksummin. Tärkeintä on panostaa laatuun, ei vain määrään.






Eli nyt jos koska on hyvä oppia virheistä ja toimia jatkossa viisaammin. Balanssi ei ole saavutuksena mahdottomuus. En kuitenkaan usko, että sellaisen voi löytää etsimällä. Se on rakennettava itse sovittamalla hajanaiset palaset kohdalleen. Onneksi vaihtoehtoja on harvoin vain yksi, eli valinnanvaraa löytyy! :)

Leppoisaa viikonloppua kaikille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti