maanantai 4. syyskuuta 2017

"Dieettikuulumisia"

Käsite ”dieetti” on mukavan harhaanjohtava. Edelleenkin moni näyttää yhdistävän sen laihduttamiseen, vaikka todellisuudessa käsite viittaa ruokavalioon yleisesti. Minäkin aloitin ”dieetin”, mutta käänteisessä mielessä. En pyri nostamaan painoa, mutta sen sijaan lisäämään ravintoa. Kuten aiemmin tuli kirjoitettua, tämä dieetti on toiminut hienosti. Tosin vaadittavasta energiamäärästä puuttuu vieläkin jonkin verran, mutta homma on edistynyt hienosti! Mutta jos rehellisiä ollaan, helppoa lisääminen ei aina ole ollut.

En omista keittiövaakaa, enkä ole sellaista hankkimassakaan. Desimittaa sentään käytän, mutta jos kyse ei ole reseptin mukaan valmittettavasta ruuasta, lapioin desimitalla varsin rennolla otteella. Näin esimerkiksi puuron kanssa tulee tehtyä. En ollut alkujaan kiinnostunut tarkasta ruokavaliosta, mutta jossain vaiheessa kiinnostuin tuosta IIFMY:stä (If it fits my macros). Ohjelman avulla sain kokoon määrät mm. proteiinin, hiilihydraattien ja rasvojen suhteen. Grammoja en suoraan sanottuna viitsi laskea, mutta yritän ympäripyöreästi arvioiden saada määrät kokoon.

Toistaiseksi riittävän proteiinimäärän kokoaminen on ollut haasteellisinta. Pescovege -ruokavalion kanssa proteiinia ei tule lihasta, mutta kalasta sentään. Ja tietenkin kasviproteiinit, kananmuna ja maitotuotteet ovat käytössä. Ja sitten nuo ihanaiset välipalat! Hiilihydraatteja sen sijaan on helpompi haalia, mikä varmaan ei liene yllätys. Tähän mennessä proteiinin lisäys on tapahtunut pienillä muutoksilla.

  • Rahkaa smoothien sekaan
  • Tonnikalaa leivänpäälliseksi juuston ohella
  • Välipalat (proteiinivanukkaat, rahkat, proteiinipatukat- ja juomat)
  • Kananmuna

Tiedän että projektista tulee pitkä, mutta kieltämättä hieno fiilis kun etenemistä on tapahtunut lähtökohtaan nähden todella paljon!

Kuvahaun tulos haulle eat moreEntä energiamäärä lisääminen yleensä? Olen edennyt pienillä muutoksilla. Yhtenä esimerkkinä voisivat olla riisikakut. Aluksi lisäsin pienimuotoisesti energiamäärää lisäämällä välipalasmoothien oheen riisikakun päällisillä. Kun tämä muuttui tavaksi, vaihtui riisikakku leipään. Eli pieniä lisäyksiä, joita sitten terästetään.

En osaa aivan tarkkoja määriä sanoa, mutta lähtötilanteesta olen nostanut päivittäistä energiamäärää alle 1400 kcal:sta n. 1800 – 1900 kcal:iin. Tavoitteesta puuttuu siis muutama satanen, eli hyvin on edetty! Ja jos kropalle kelpaa alkuperäisen tavoitteen ohella suurempi energiamäärä, sehän tulee sitä saamaan. Nämä arvioidut määrät ovat siis joskus kalorilaskuriin tehdyn listan pohjalta saadut nostot. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että olen tehnyt tähän mennessä lähes 500 kcal:n noston. Wohoo!!!!

Jos ajattelen suhdetta ruokaan ja syömiseen nyt ja esimerkiksi parikin vuotta sitten, edistyminen on ollut huimaa! Ruoka on minulle lähinnä polttoainetta, mikä jonkun korvaan voi kuulostaa ankealta. Vielä pari vuotta sitten (okei, itse asiassa vähemmän aikaa sitten) ajattelin syömisiä rajaamisen kautta, eli mitä saan syödä. Nykyään ajattelen mitä minun tulee syödä ja miten paljon. En ajattele enimmäismääriä, vaan paljonko vähintään on saatava mitäkin. Hidas eteneminen on mahdollistanut sen, että lipsumisia ei tapahdu. Jos tapahtuu, niin taustalla on todennäköisesti jokin selkeä aiheuttaja, kuten flunssa tai stressi.

Kuvahaun tulos haulle scaleJaa paino? Paino on ”dieetin” aikana jossain vaiheessa jojoillut, mutta syynä oli lähinnä nesteet lihaksista, kun joku toope ei muistanut asioita nimeltä ”lepo” ja ”palautuminen”. Muuten paino on tehnyt varovaista laskua, ja olen sitä mukaan tehnyt pieniä lisäyksiä energiamäärissä. Tämä on siis tapahtunut pidemmällä aikavälillä. Syöminen useammin on vaikuttanut monella tapaa positiivisesi. Yksi ihan mukavuutta lisäävä ilmiö on ollut vatsan turvotuksen ja muiden kivojen vaivojen väheneminen. Tämäkin on todennäköisesti vaikuttanut painoon. Muuten tuo 500 kcal lisää on näkynyt varsin vähän, tai lähinnä käänteisesti.




Projekti jatkuu ja motivaatio on korkealla. Vaikka mainitsin ruuan olevan lähinnä polttoainetta, tykkään hyvistä mauista ja on ihanaa kun pääkopassa ei raksuta rajoittavat laskelmat! Ennen lautaselle ilmestyneet annokset olivat varsin.. rajoittuneita ja määrät mukavan pelkistetyt. Tänään Unicaféssa kohtasin uuden ongelman: lautanen oli liian pieni :D Pitääköhän heille laittaa aloite suurempien lautasten hankkiseksi? Makeaa ja herkkuja menee laiskasti. Niitä tekee todella harvoin mieli, silloin kun sellaista eteen sattuu, onkin ”sokeriöverien” aika. Voitte kuvitella miten pörrään ympäriinsä sokeripöpperössä..

Kuvahaun tulos haulle mudcake


Tällaista tällä kertaa. Positiivisten kokemusten myötä kannusta jokaista katsastamaan onko lautasella riittävästi tavaraa. Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti