maanantai 28. elokuuta 2017

Reisitreeniä luistelijoille ja masokisteille

Vaikka jäällä ja asfaltilla on jo tullut harjoiteltua, ensi viikolla alkaa ns. virallinen uusi "jääkausi". Onneksi hypyt nousevat jo kohtuullisesti, mutta korkeutta saisi tulla hieman lisää. Valitettavasti pelkkä jääharjoittelu ei riitä, on siis harjoitettava reisirääkkiä jään ulkopuolella. Pienenä ulkonäkökeskeisenä kommenttina todettakoon, että hapottavat harjoitteet palkitsevat voiman lisääntymisen ohella myös muotoa saaneilla kintuilla. Tässäpä muutamia suosikkiliikkeitä, jotka tosin hetkellisesti muuttuvat myös inhokeiksi rankuutensa vuoksi. Kuten joskus aikaisemminkin, yritin valita ohjeistusta tukemaan kuvamateriaalia jos huokuu positiivisuus ja energisyys.

Perinteinen askelkyykky

Tämä klassikko on suhteellisen lempeä liike, ja tuo pientä vaihtelua jos kävelylenkki käy liian yksitoikkoisesti. Näin voi muuten lisätä ihan perusarkeen, esim. matkan huoneesta toiseen voi taittaa askelkyykyillä. Mutta pienenä variaationa ja jopa tasapainoharjoituksena..


Askel, alas ja ylös..


Askelkyykkky sivulle
Koen tämän raskaammaksi kuin tavallisen askelkyykyn, mikä johtunee siitä, että tukijalalla on enemmän painoa. Näitä voi tehdä esimerkiksi 2-3 yhdellä puolella ja sitten saman verran toisella. Myös yksi molemmille puolille vuoron perään on ainakin omasta mielestäni riittävän tehokas..

Askelkyykky sivulle


Tavallinen jännehyppy
Käytännössä tämä tapahtuu hyppäämällä kyykystä ylös ja takaisin kyykkyyn, ja sitten uutta hyppyä perään. Jos kaipaa hapottavaa liikettä, tämän voi jo laskea sellaiseksi! Eikä toistojakaan tarvitaa montaa. Toki tilanne on toinen heillä, joilla reisissä on loppumattomat voimat. No, en kuulu heihin.










Kenguruhyppy
Tämä on niin ihana!! Ja pyh, tämän kanssa tahtoo hymy hyytyä jos rehellisiä ollaan. Käytännössä kenguruhyppy muistuttaa jännehyppyä, mutta lähdössä kädet ovat takana ja ilmassa vatsa työnnetään eteenpäin. Samalla siis pientä kehonhallintaharjoitusta!

Kyykkyyn, kädet taakse, ponkaisu ylös ja eteen niin johan energiat virtaa!


Kyykkyhyppely
Liike on tehokas monella tapaa. Reisissä tuntuu jo hetken pomppimisen jälkeen. Lisäksi tämä liike saa tekijänsä näyttämään harvinaisen typerältä.

Näitä tavallisimpa liikkeitä voi aina yhdistellä toisiin ja varioida. Esimerkiksi askelkyykkyyn voi lisätä jalanheiton ennen astumista eteen, jolloin kehonhallinta pääsee mukaan. Jännehyppyjen ja kenguruhyppyjen välillä voi tehdä askelkyykkyjä tai vaikkapa X-hyppyjä. Itse yhdistelen liikkeitä mielelläni ihan vain epämääräistä koordinaatiokykyäni kehittääkseni. Toistojen määrä vaihtelee. Yhteistä kuitenkin on, että teen liikkeet pienemmissä sarjoissa, joita sitten toistelen. Lihaskestävyyden kannalta pitkät sarjat olisivat tehokkaita, mutta no.. ilmeisesti en tykkää tehdä sellaisia. Toisaalta vähemmän voi usein olla enemmän.

Mukavia treenihetkiä kaikille! Toivottavasti kävely onnistuu seuraavana päivänä..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti