perjantai 25. elokuuta 2017

8 vinkkiä treenimotivaatioon: Ihana aerobinen!

Kuten aikaisemmin tuli kirjoitettua aineenvaihdunnan paranemiseen liittyvistä tekijöistä, aerobisella treenillä oli merkittävä rooli. Toisaalta myös lihasmassan lisääminen auttoi, ja tietenkin ravinnonsaannin parantaminen. Ja "last but not least", lepo. Jokaisella osa-alueella oli omat haasteensa, joiden selättäminen tulee varmaankin olemaan elämänmittainen projekti. Näin lähes 32-vuotiaana kropan toiminta ei ole aivan itsesäänselvyys. Aivan samaan tapaan ei kannata nauttia roskaruokaa kuin parikymppisenä tai aikaisemmin, ei ainakaan jos seurauksista ei pidä. Mitään nälkäkuuria tai hirveää liikuntarääkkiäkään ei tarvita. Itse asiassa sellaisista on hyvä pysyä kaukana. Pienillä "ihmiskokeilla" halusin tyrmätä väitteen väitteen aineenvaihdunnan isäntäasemasta.

Toisaalta on hyvä pohtia, että tarvitseeko kropan olla "ylitimmissä" kunnossa. Jos lihaksen päällä on hieman pehmikettä, entä sitten? Itse asettaisin olotilan ja yleisen energisyyden lisääntymisen etusijalle. Tietenkin suositeltavaa olisi saada kropan koostumus terveisiin lukemiin, mutta sekin on todella yksilöllistä. Pidän tärkeänä että porukka ymmärtäisi myös, ettei minimaalinen rasvaprosentti ole erityisen terveellinen tila elimistön hyvinvointia ajatellen. Miksi moinen palopuhe vailla selkeää sisältöä? Toistan vielä kerran: olotilan kohenemisen ja energisyyden lisääntymisen vuoksi. Kun nämä asiat ovat kunnossa, hyvä olo kaunistaa ja "timmiyttää" jokaisen kropan kantajineen koosta riippumatta.

Kuvahaun tulos haulle homer simpson pepper


Havahduin tosiaan siihen, että päivän energiamäärä on turhan pitkään ollut aivan liian matala suhteessa kulutukseen. Olo oli jatkuvasti vetämätön ja energisyys alakantissa. Ei siinä erityisen laajaa matemaattista osaamista tarvittu. Elimistö oli aloittanut operaation joka säästöliekkinä tunnetaan. Syöminen usein oli aluksi vaikeaa, mutta helpottui onneksi. Aerobinen treeni sen sijaan osoittautui yhdeksi pirulaiseksi, mihin "hivenen" negatiivinen asenne vaikutti kummasti. Alkujaanhan en edes miettinyt aineenvaihduntaa. Yleiskuntoni alkoi vain olla sen verran surkea, että pieni parannut tuntui olevan tarpeen. Kävelylenkkeijä tuli toki tehtyä, mutta liikuntamuodot olivat pääsääntöisesti luistelun varassa. Vaikka kisaohjelman harjoittelu kävi aerobisesta, monipuolistaminen olisi ollut tarpeen. Alkukesästä aloitin mäkritreenin ja satunnaiset lyhyet juoksulenkit. Alkuhan oli aivan hirveää, mutta halusin saada myös tästä harjoittelusta tavan. Syyskuuhun mennään pian, eli harvinaisen hyvin olen saanut pidettyä aerobiset mukana. Tässä olisi jokunen vinkki motivaation ylläpitämiseen sekä projektin etenemiseen. 

1. Aloita "kokeilujaksosta". Älä yritä väkisin raastaa puolen tunnin tai jopa pidempää juoksulenkkiä. Jos heti kättelyssä yrittää liian kovaa suoritusta suhteessa lähtötasoon, homma uhkaa lässähtää heti alkumetreillä. Vaikka kuntoiluoppaa miten hehkuttaisivat vajaan tunnin mittaisia momentteja, aloitta esimerkiksi minuutin mittaisesta hölkkäosuudesta, ja lisää aikaa/matkaa vähitellen. 

Kuvahaun tulos haulle homer simpson slow

2. Älä vertaa itseäsi muihin ja heidän suorituksiinsa. Sinulla on oma lähtötasosi, ja jokainen siirtymä eteenpäin tarkoittaa että olet onnistunut. 

3. Vaihtele treenimuotoja. Sekä mieli että kroppa kyllästyvät herkästi jos samaa toistetaan liikaa. Ideoita pieneen vaihteluun löytyy täältä

Kuvahaun tulos haulle homer simpson something different

4. Ole maltillinen, älä tee aerobisia treenejä liian monena päivänä peräkkäin (etenkään muun treenin päälle). On toki ihmisiä joilla kuntoa riittää ja riittää, mutta me tavalliset kuolevaiset tarvitsemme myös palautumiselle aikaa. 

5. Kannusta itseäsi suorituksen aikana. Kuulostaa ehkä huvittavalta, mutta pidemmillä reissuilla hoen mielessäni "hyvin menee, vielä vähän matkaa, noin, pääsit perille!". Tämä oikeasti on auttanut!

6. Älä pakota itseäsi. Anna itsellesi lupa keskeyttää milloin tahansa. Itse näen erittäin hyödylliseksi tehdä edes vähän mutta säännöllisesti. Kun treenistä poistuu pakollisuus, pysyy motivaatiokin paremmin yllä. Jos syystä tai toisesta et juuri tiettynä päivänä halua/jaksa hölkätä matkaa X, hölkkää vain osa matkasta ja ota loppumatka leppoisammin. Maailma ei siihen kaadu, etkä muutu yhtään huonommaksi ihmiseksi. Sen sijaan energia ja motivaatio saattavat olla huipussaan seuraavalla kerralla. 

Kuvahaun tulos haulle homer simpson too hard

7. Pyri säännöllisyyteen. Edelliseen viitaten, jokaisella kerralla ei mielestäni tarvitse vetää täydellä teholla. Kun harjoittelu muuttuu rutiiniksi ja tavaksi, on aloittaminen helpompaa. 

8. Älä aliarvioi edistysmisiä. Jos huomaat kuntosi parantuneen, kehu itseäsi pokkana. Olet harjoitellut eli työstänyt onnistumisen eteen. Kyseessä on oma saavutuksesi, ei puhdas sattuma. 

Kuvahaun tulos haulle homer simpson I am the champion I am the champion!!!

Mukavaa pian alkavaa viikonloppua kaikille, nauttikaa liikkumisesta ja pitäkää meno rentona! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti