tiistai 8. elokuuta 2017

10 X onnistumisia liikunnassa kesän aikana

Kesä alkaa olla auttamattomasti loppusuoralla. Ajatus kylmenevistä keleistä ei liioin innosta, mutta toisaalta olen valmis ottamaan tulevan syksyn suurella mielenkiinnolla vastaan. Vaikka graduprojekti seminaareineen hieman kauhistuttaa, työlle on suhteellisen hyvä pohja. Opiskelun pitäisi luonnollisesti olla ainoa mielessä pyörivä asia, mutta kieltämättä alkava "jääkausi" innostaa kovasti! Myös muutakin liikuntaa olisi tarkoitus harrastaa, mutta syyskuussa selviää missä muodossa. Vaikka kesän pitäisi olla kesäkilojen keräämisen ja kunnon romahtamisen aikaa, kaikessa narsistisuudessani voin todeta skipanneeni nuo ilmiöt. Oliko taustalla tiukka dieetti? -Ei, itse asiassa päinvastoin. Oliko taustalla sitten tiukka treeniohjelma? Tehokasta ja hyvää mieltä tuovaa liikuntaa kyllä, pakkopullaksi muuttunutta rääkkiä ei. Miettiessäni mikä sitten on mennyt nappiin, niin oikeastaan aika moni asia! Tässäpä kuluneen kesän onnistumis-ilmiöitä:

1. Hyvien kelien ja vapaahetkien hyödyntäminen. Esimerkiksi molemmilla rippileireillä käytin päivällä ja sään suosiessa vapaahetket lenkkeilyyn. Sama jatkui kotipuolessa, ja päiväohjelmakin muuttui aktiivisempaan suuntaan. Sen sijaan liiallisesta koneen äärellä könöttämisestä "jouduin" luopumaan.

Kuvahaun tulos haulle homer simpson sunbathing

2. Aerobinen harjoittelu ja vieläpä säännöllisesti! Eli siitä lähtien kun pongasin tuon hirveän mäen ja sain hirveämmän idean nimeltä "mäkitreeni", aerobinen harjoittelu on muuttunut pelottavan säännölliseksi. Kuluneen muutaman viikon aikana olen myös hölkännyt n. 5 km:n pituisen lenkin. Whee!!!!! Vaikutus: yleiskunto on parantunut, mikä erityisesti ilmenee jäällä. Lisäksi jaksan harvinaisen hyvin juosta viime hetkellä bussipysäkille.. Toinen oikein mukava sivuvaikutus on ollut sekin, että tavatessani  vähän nuoremman ikäluokan perheenjäseniä, en ole joutunut pyytämään hidastamaan vauhtia, vaan nuorempi osapuoli on saanut päättää koska pidetään tauko :D

Kuvahaun tulos haulle homer simpson aerobic

3. Lihasmassan ja voiman lisääminen yläkropassa. Kesäkuussa olin purskahtaa itkuun turhautuneisuuden ja häpeän vallatessa mieleni. Yrittäessäni leuanvetoja kykenin vain roikkumaan. Veto suorilta käsiltä on vielä harjoitteilla, mutta nyt jokunen toisto onnistuu!

4. Olen harjoitellut myös tangolla pitkän tauon jälkeen! Skorpioni ja vesimies alkavat jotenkuten sujua myös toisinpäin. Aysha tuottaa vielä haasteita "väärällä" puolella, mutta jotain voimaan viittaavaa alkaa olla.. Ns. paremmalla puolella innostuin jopa kokeilemaan variaatioita!

5. Sitten hienosäätöön.. olen alkanut oppia treenin rytmittämisen, vaikka mitää tarkkoja viikkosuunnitelmia en harrastakaan. Aerobinen treeni kun tapahtuu yleensä ulkosalla, sen tekeminen on paljolti säästä riippuvaista. Sekä juoksulenkkiä että mäkitreeniä en tekisi samana päivänä, ellei kunnon suhteen tapahdu jonkinlaista ihmenousua. Mutta hyvin menee näinkin, siispä ei tarvetta korotella liikoja.

6. Energiansaannin parantaminen syömällä usein. Koska näin kotipuolessa erityisesti lämpöisillä keleillä on vaikeaa kiskoa suuria aterioita, kompensoin syömällä muutaman tunnin välein. Ja kyse ei ole mistään porkkanan popsimisesta pitkin päivää, vaikka niitäkin päivittäin menee. Lisäksi syöminen on muuttunut todella rennoksi! En ole aikoihin miettinyt tyyliin "koska saan syödä",  vaan pikemminkin "nyt täytyykin syödä!", ja siis erittäin hyvällä motivaatiolla :D Onneksi tuli leivottua pellillinen porkkanasämpylöitä...

Kuvahaun tulos haulle homer simpson put food in me

7. Liikunta-asenteen muuttunuminen todella positiiviseksi. Varsin harvoin liikun koska on "pakko". Nykyään oli kyse sitten lenkistä, taitoluistelusta, taitorullaluistelusta tai voimailuharjoittelusta, minusta on mukava päästä itse asiaan. No joo.. aina mukaan mahtuu jokunen "ei huvittaisi.." -hetki, mutta se katoaa lähes aina kun aloittamisen vaikeus on selätetty.

8. Merkkejä aineenvaihdunnan parantumisesta. Energiaa on riittänyt selkeästi enemmän kuin vuosi takaperin, tai edes kevään aikana. Ruoka maistuu ja vatsa vaatii sitä tosiaan muutaman tunnin välein (arvatkaa millainen kiukkkunälkä aamuisin on..), ja vettäkin tulee juotua ahkerammin. Hikoilu on myös lisääntynyt reippaasti, siis myös vilpoisemmissa olosuhteissa, ts. jäällä. Ja tämän jokainen varmaan halusikin tietää? Ostoslistalla onkin "muutama" treenitoppi -ja trikoot lisää..

9. Lepopäivä. Kyllähän tämän osuuden merkityksen ymmärtäminen kesti, mutta onneksi viimeistään nyt valkeni tuon maagisen päivän tarkoitus. Kun hypyt menevät pieleen, samoin kaikki muukin, lihaksissa ei ole voimaa ja sängylle eksyessä ei tahdo jaksaa nousta ylös, on tauon paikka. Tai oikeastaan lepopäivä pitäis saada pidetyksi ennen kun olotila menee tähän suuntaan. Mitä lepopäivänä ei tapahdu? Kunto ei romahda pohjalukemiin, ravinto ei liisteröidy ahteriin eivätkä taidot ruostu. Sen sijaan lepopäivän jälkeen moni asia sujuu yllättäen paremmin, eikä lihaksissa tarvitse kanniskella järkyttäviä nestemääriä. Ne kun näyttävät ihan oikeasti poistuvan palautumisen yhteydessä..

Kuvahaun tulos haulle homer simpson resting

10. Positiivinen asenne on ärsyttävä ilmiö, mutta ilmeisesti joskus sellaisen kääntäminen "On" -tilaan on valitettavasti hyväkin vaihtoehto. Tai sitten rentous. Stressi syö yllättävän paljon energiaa ja ajaa kehon sekä mielen sen sortin valmiustilaan, ettei mikään tahdo sujua. Juu, tiedän että tämä oli kuin suoraan naistenlehdestä, mutta ilmeisesti siinä on jotain perääkin. Siispä tässä ärsyttävää positiivisuutta:




















Toisaalta kulunut vuosi on ollut haasteita täynnä eikä listan asioissa onnistuminen ole ollut helpoin mahdollinen projekti. Mutta nyt, itserakasta tai ei, olen pokkana tyytyväiväinen, mikä muuten ei ole yksinoikeus. Älkää missään nimessä ohittako onnistumisianne, vaan olkaa pokkana iloisia ja ylpeitä pienistäkin saavutuksista! Ne kun ovat osa matkaa eteenpäin :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti